Digitalt Öppet hus
den 30 januari

Är du nyfiken på internatlivet? Vill du lära känna oss på SSHL?

Anmäl dig till vårt digitala Öppet hus den 30 januari! Besök skolan virtuellt för att träffa våra elever och vår personal.

Som registrerad gäst får du tillgång till live-sända presentationer och Google Meet – träffar där du kan ställa frågor och samtala om våra olika gymnasieprogram, internatalternativ och fritidsavdelningens alla aktiviteter.

Dag: Lördag 30 januari
Tid: 10.00 – 13.00
Plats: Online
Program: se nedan
Anmälan: Anmäl dig här:

Vem kan komma? 

Eventet är öppet för alla familjer som är intresserade av vår grundskola och våra gymnasieprogram.

Program:

Tid Aktivitet
10.00 Öppet hus och chatten öppnar
10.00 Presentation: SSHL och grundskolan – med rektor Carina Nilsson
10.30 11.30 12.30 Elevhemmens presentation
10.30 11.30 12.30 Fritidsverksamhetens presentation
10.45 11.45 12.45 Utbildningsprogrammens presentationer
11.00 Presentation: SSHL och gymnasieskolan – med rektor C. Nilsson
13.00 Öppet hus och chatten stänger

Julavslutning 2020

Denna morgon samlades vi, digitalt, för att avsluta terminen med sång, dans, tal från rektorn och tända marschaller på Midgårdstrappan.

På höstterminens sista skoldag har vi på SSHL en tradition, att tända en marschall för varje elev. Även i år brinner marschaller på skolan och vi tillägnar våra ljus till minnet av vår elev och skolkamrat Lukas, som lämnat oss alldeles för tidigt, i stor sorg och saknad.

Vi önskar er alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År.
Var rädda om varandra.

Lucia 2020

Lucias budskap, som påminner oss alla om ljuset och den stundande julen, är en fin tradition på SSHL som vi brukar fira tillsammans med elever, personal, föräldrar och inbjudna gäster.

2020 har varit ett år fyllt med utmaningar och vi har varit tvungna att anpassa alla våra traditioner, så även skolans luciafirande. I år har vi den stora glädjen att få se elevernas egna video där de berättar legenden om Lucia och låter oss njuta av musik och dans.

Filmen är en samproduktion mellan bild, musik, drama och dans med stöd från elever som skötte ljud och ljus.

Med önskan om en trevlig Lucia och en fin jul från oss alla på SSHL!

Vill du stödja våra elever i att vidareutveckla sina kunskaper inom digital kommunikation och skapande? Läs mer om projektet SSHL Digital ART Studio här nedanför.

The Legend of Lucia from SSHL Sigtuna on Vimeo.

Vill du vara med och stödja SSHL Digital ART Studio ?

Luciaföreställningen 2019 samlade in pengar genom sålda biljetter vilka oavkortat gick till olika elevorgansationer på skolan som är engagerade i olika välgörenhetsorganisationer. 

Lucia 2020 hoppas vi att du vill vara med och stödja skolans utbildning inom bild och digitalt skapande genom SSHL Digital ART Studio. Vårt mål är att samla in 100 000 kr för att kunna förverkliga denna satsning för att så många som möjligt av våra elever kan få tillgång till digitala verktyg som ger ökad kunskap för digital kommunikation och skapande.

Lämna gärna ditt bidrag här!

Varmt tack för ditt stöd i detta spännande och kreativa projekt.
Alla bidrag är mycket uppskattade, stort som smått.

Läs mer om SSHL Digital ART Studio.

Vi ser fram mot att dela med oss av elevernas arbeten framöver, här på hemsidan och i våra sociala kanaler. För eventuella frågor eller information, kontakta Marika Wäreborn, fundraising@sshl.se.

SSHL Digital ART Studio – digitala verktyg i bildundervisningen

Vi lever i en visuell, digital värld. Våra ungdomar befinner sig online konstant och ser professionella digitala bilder hela tiden, både i spel, sociala medier och film. I bildundervisningen bör de därför också kunna uttrycka sig digitalt, likväl som analogt.

– Att öka förståelsen för visuell kommunikation och hur eleverna själva kan skapa och kommunicera digitalt är väsentligt i en modern bildundervisning, säger Ulrika Lindblom som är bildlärare på SSHL.

Ulrika och hennes kollegor har därför startat SSHL Digital Art Studio, ett projekt med syfte att stimulera bildskapande, kreativitet och ge eleverna nya möjligheter att lösa problem, på nya sätt:

Vill du bidra?

Ulrika Lindblom, bildlärare på SSHL

– Vi vill hjälpa eleverna till både ökad kompetens och självkänsla. Många som tycker det är svårt att teckna och måla analogt får ett nytt redskap som kan höja deras kompetens i bildframställning.

Förbereder eleverna för vidare studier

Projektets mål är att bygga upp en professionell, digital studio för skolans bildundervisning och för detta behövs nya, digitala verktyg, till exempel Ipads med professionella rit- och målnings applikationer som ger helt nya möjligheter att skissa, prova olika uttryck och arbeta i lager med olika bildelement.

– Dagens elever kommer att jobba i en digital värld där de behöver kunna hantera de digitala verktygen även inom områden som bild, design och foto, fortsätter Ulrika. Vi vill att de elever som söker sig vidare till universitet och utbildningar som ingenjör, formgivning eller arkitektur ska känna sig utrustade med de förkunskaper de behöver.

Välkommen att bidra här!

Öppnar upp för kritiskt tänkande i den digitala världen

Ett annat syfte i projektet är att öka elevernas förståelse för bildmanipulation och öppna upp för ett mer kritiskt tänkande över vad de dagligen ser i den digitala världen. En uppdaterad digital studio i bildundervisningen kan också bidra till professionalism i presentationsteknik, något som de kommer att ha nytta av i alla ämnen.

– En digital studio kommer ge oss möjlighet att erbjuda fler estetiska fritidsaktiviteter på skolan. Vi kommer kunna arbeta med rörlig bild, animering och 3D-modellering. Nu ser vi verkligen fram emot när vår digitala studio blir verklighet, avslutar Ulrika.

Se elevernas arbete inför årets Luciafirande.

Ge ditt bidrag här!

Nominerade igen!

Vi är nominerade till International School Awards – igen! Denna gång med hela två bidrag från våra fantastiska elever.

Elevföreningen Design and Technology Group är nominerade i kategorin “Environmental Initiative” och föreningen The Kenya Project at SSHL är nominerade i kategorin “Community Initiative”.

International School Awards är en prestigefylld tävling. I år deltar internationella skolor från 62 olika länder med 264 olika bidrag. Förra året var det våra unga forskare i gruppen Think Tank som var nominerade i kategorin “Future Thinking”, och representerade SSHL på prisutdelningen i London i januari.

Endast 44 tävlingsbidrag blir utvalda att gå vidare till final, tre bidrag i varje kategori. Tävlingens ansvariga har uttalat sig om att bredden på bidragen är exceptionell i år, speciellt med tanke på hur tufft och utmanande år 2020 har varit för världens skolelever och lärare.

Vinnarna koras och prisutdelningen kommer att sändas live från London i januari.

Något som kännetecknar de nominerade elevföreningarna är ett brinnande engagemang, stor kreativitet och viljan att göra skillnad, både för miljö och människa:

Kenyaprojektet vid SSHL är en liten välgörenhetsförening som drivs av elever på SSHL sedan 2006, med syfte att förse barnen i den lilla byn Wagve i Kenya med utbildning. Elevföreningen har genomfört flera framgångsfulla projekt i det lilla samhället. Men framför allt har de, tillsammans med Stödföreningen för Mama Norah, byggt en skola; The Mama Norah Education Centre. Skolan finansieras helt genom föreningens intäkter och donationer.

Nathalie Strömberg och Annick Muselaers, två elever som arbetar i Kenyaprojektet vid SSHL. 

Sedan initiativet startade har både elever, lärare och andra vuxna på SSHL deltagit i insamlingar för Mama Norah’s. För närvarande består styrelsen av tio elever. Föreningen har också över 50 aktiva medlemmar som deltar i de olika aktiviteter som drivs av Kenyaprojektet.

– Det här året har varit tufft, säger Nina Plöen, som är elevhems-föreståndare på SSHL och grundare till Kenyaprojektet. På grund av pandemin har vi varit tvungna att ställa in alla våra events där vi samlar in pengar och rekryterar månadsgivare. Det har skapat  stor oro för oss, eftersom vi är beroende av människors gåvor för att kunna hålla skolan i Wagve öppen. 

Mama Norah’s Education Center drivs av medel från Kenyaprojektet vid SSHL.  

Nina berättar att pandemin har haft en enorm effekt på lärare och elever på plats vid Mama Norah’s:
– Vi har bland annat delat ut matpaket till elever som inte fått någon mat när skolan periodvis varit stängd. Och vår sömmerska har försett hela Wagve med ansiktsmasker för att förhindra spridningen av covid-19.

– Jag är otroligt stolt och det är lite surrealistiskt att vårt projekt nu får stor internationell uppmärksamhet genom International School Awards, säger Nina. 

Läs mer och följ Kenyaprojektet på www.mamanorah.com och facebook.com/mamanorahedu 

Design and Technology Group eller DTG, började som en fritidsaktivitet för en liten grupp teknikintresserade elever. Verksamheten har vuxit snabbt och eleverna arbetar idag med ett antal projekt där tekniskt avfall används för att skapa ny och långsiktigt hållbar teknik. 

Matteo Villa och Elias Savdas är två aktiva elever i Design and Technology Group. 

Georgios Savvas är hempedagog på SSHL och även gruppens mentor. Han tycker att nomineringen är ett verkligt erkännande och en belöning för det arbete som alla elever i DTG har lagt ned, under de fem år som gruppen funnits på skolan:

– Eleverna är verkligen de första som jag vill gratulera! De har tagit sig tid att vara kreativa, innovativa och skapat saker som är långt bortom det man kan förvänta av elever i den här åldern, detta trots deras redan fulltecknade skolschema. 

– Vi har skapat en 3D-printer av skrot, byggt ett UV-rengöringssystem för covid-19 och gett nytt liv till skrotade laptops, berättar Georgios. Nu ska vi fortsätta med att bygga en drönare som ska hjälpa till att återskapa skog i Afrika och ta fram en prototyp för ett energisnålt och smart hus! 

Läs mer om Design and Technology-gruppens spännande projekt 

Vi håller tummarna för båda bidragen och ser fram emot att återigen få se våra elever delta vid prisutdelningen som sänds live från London i januari!

Många spännande projekt i SSHL Design and Technology Group

Det började som en fritidsaktivitet för en liten grupp teknikintresserade elever.

Med hjälp av en av skolans anställda utvecklades gruppen snabbt till en långsiktig verksamhet för hela skolan; SSHL Design and Technology Group.

I Design and Technology Group, DTG, kan eleverna öka sin förståelse för möjligheterna med långsiktigt hållbar teknologi. Elevernas initiativ har visat på olika sätt att använda tekniskt avfall i ny teknik, och att teknik kan designas för att lösa nya problem samtidigt som vi skyddar vår miljö.

Gruppen består idag av elever i olika åldrar från flera av skolans olika program och de arbetar både med lokala och globala projekt.

Georgios Savvas, elevernas mentor och hempedagog:
– Det här är en service-inriktad fritidsaktivitet som ger elever och lärare möjlighet att använda sina kunskaper från klassrummet till att lösa verkliga problem, tillsammans med företag och organisationer utanför skolan.

Georgios tror också att verksamheten i DTG ger våra ungdomar möjlighet att se den teknologiska utvecklingen på ett nytt sätt och på sikt fatta beslut som också skyddar vår globala miljö.

Gruppen har redan antagit flera utmaningar, varav två utmärker sig lite extra:

Lek och allvar kombineras i DTG:s verkstad.

50 trasiga datorer gjordes om till 30 fullt fungerande datorer

DTG fick ta över 50 trasiga bärbara datorer, som skulle kastas. Eleverna renoverade datorerna och fick ihop 30 fullt fungerande datorer.

Målet var att de bärbara datorerna skulle doneras till en skola i Kenya – men skolan där hade varken elektricitet att ladda datorerna med eller tillgång till internet. Så eleverna gav datorerna till en lokal utbildningsorganisation och bestämde sig för att i stället hitta en långsiktig lösning till skolan i Kenya genom att lära sig hur man får fram donationer för hållbar teknologi.

Inte nog med att gruppen sedan lyckades få fram solpaneler till skolan i Kenya, de har även hittat en sponsor av internetförbindelse via satellit. Denna nya tekniken har just installerats och gruppen har nu också tagit fram en långsiktig plan för att bygga och skicka renoverad skolutrustning till skolan i Kenya.

UV-rengöringssystem som desinficerar matvaror

Eleverna ville göra något för att stötta lokala företag med anledning av Covid-19. De ritade och byggde då ett UV-rengöringssystem, som desinficerar matvaror i kassan i mataffären. En lokal mataffär ville testa lösningen men bara om den var patentskyddad. Gruppen satte därför ihop och skickade in en patentansökan för att se till att få ut produkten på marknaden så fort som möjligt. Eleverna kommer nu att jobba med fler lösningar för smittskydd i pandemin.

Eleverna ville stötta lokala företag med anledning av Covid-19. De ritade och byggde då ett UV-rengöringssystem, som desinficerar matvaror i kassan.

Matteo Villa DP22, som bor på Backa elevhem, har varit med i DTG sedan han kom till skolan. Han blev intresserad då han såg elevernas tidigare projekt, till exempel 3D-printern. Matteo planerar att läsa till ingenjör i framtiden. Han läser IB HL matematik och fysik och tycker att arbetet i DTG ger honom värdefull erfarenhet.

Vad jobbar du med just nu?
– Vi bygger en sädesdrönare och planerar också ett Net Zero-hus på skolan. Jag ser verkligen fram emot att se drönaren komma upp i luften och flyga, säger Matteo.

I drönarprojektet bygger gruppen en halv-autonom drönare. Målet är att den ska leverera utsäde till otillgängliga trakter i Kenya eller Nigeria, för att hjälpa till att återplantera områden som förstörts på grund av avverkning. Drönaren är byggd i stort sett endast av återvunnet material.

Elias Sevdas DP22, som bor på Midgårdens elevhem, läser IB High Level matematik och fysik och kände att DTG var ett kul komplement till studierna. Han påpekar dock att DTG inte bara är intressant för elever med stort intresse i dessa ämnen, utan alla kan delta.

Vad tycker du är bäst med DTG?
– Jag tycker verkligen om intentionen att använda returmaterial för att lösa tekniska frågor. Mitt mål är att hjälpa världen med ”absolute waste reduction”, säger Elias.

Matteo och Elias – här i gruppens verkstad.

Elias och DTG-gruppen jobbar också på en prototyp för ett Net Zero-hus på skolans område, som de planerar att konvertera till ett verkligt Net Zero-hus. Både Matteo och Elias ser fram emot att få konstruktionen på plats och genomföra det tekniska arbete som de planerat.

Alla kan vara med

DTG har medlemmar med olika bakgrund, och den yngsta går i årskurs 8 på gymnasiet. Ingen erfarenhet behövs, alla elever är välkomna att delta. Gruppen träffas två gånger i veckan i verkstaden i källaren på ett av internathemmen.

Målet är att skapa en hållbar teknisk utveckling som tar hänsyn till miljön, både lokalt och globalt.

Åtgärder med anledning av covid-19

Distansstudier på deltid för gymnasieelever v 47-2

2020-11-11 Situationen med smittspridningen av covid-19 i samhället har förvärrats ytterligare och vi har nu konstaterat flera fall av smitta hos elever och personal på skolan.

För att hejda utvecklingen behöver vi glesa ut antalet elever på skolan och vi börjar därför med distansstudier på deltid för gymnasieelever;
– i årskurs 2-3 från vecka 47
– även för årskurs 1 från vecka 49.

Detta gäller just nu fram till och med 15 januari.

Anpassningar för höstterminen 2020

Programmet för skolstarten såg annorlunda ut i år, med anledning av rådande situation. Endast vårdnadshavare till elever i årskurs 7 hade välkomstmöten på plats. Övriga årskurser samt rektorns välkomsttal skedde digitalt.

  • Skoluniform – ingen elev bär uniform under de två första skolveckorna, då vi genomför utprovning av skoluniformen under denna period. Tidigare annonserat provningsschema är inställt och ersätts av individuellt bokade tider.
  • Vid sjukdom – om en elev blir sjuk ska denne omgående ta sig hem till sina föräldrar/vårdnadshavare eller sverigemålsmän. Ett separat elevhem öppnas för internatelever som eventuellt inte har vårdnadshavare i Sverige och saknar sverigemålsmän, dit sjuka elever flyttas omgående.
    – De elever som blir sjuka ska snarast möjligt testa sig för covid-19. Vid positivt provsvar stannar man hemma, alternativt på det separata elevhemmet, tills man varit helt symtomfri i två (2) dygn.
    – Vid negativt provsvar, dvs vanlig förkylning, stannar man hemma tills man känner sig frisk och återgår därefter till verksamheten.
  • Matsalen – vi delar upp elevernas lunch i flera olika byggnader och på olika tider. Detta för att undvika trängsel och köbildning.
  • Café Humlan – ett färre antal gäster tillåts vistas på caféet samtidigt.
  • Vi glesar ut borden i klassrummen i den mån vi kan, så att det blir så luftigt som möjligt.
  • Vi kommer att utnyttja fler lokaler för att sprida ut oss så mycket som möjligt, och bland annat använda uteklassrummet.
  • Elevskåp – våra internatelever kommer att förvara alla sina saker på elevhemmen, för att minska trängseln vid elevskåpen.
  • Handsprit kommer att finnas tillgängligt i samtliga klassrum och övriga lokaler.
  • Aulasamlingar – alla aulasamlingar är inställda under höstterminen.
  • Skolfotograferingen kommer att senareläggas.
  • Skolans idrottsutbyte med Herlufsholms Internatskola i Danmark samt höstens NECIS-tävlingar är tyvärr inställda. I övrigt följer vår fritidsverksamhet de rekommendationer och regler som gäller för idrottsverksamhet i landet.
  • Extra städning – vår utökade städning av skolans lokaler fortsätter.
  • Munskydd – det är frivilligt att bära munskydd. Det är upp till var och en att införskaffa sina egna munskydd om man önskar bära det. Var och en ansvarar också själv för att hanteringen av detta sker korrekt och att samtliga övriga regler fortfarande följs.
  • Distansundervisning kommer inte att erbjudas i dagsläget, men är något som vi kan bli tvungna att återgå till om fara för smittspridning uppstår, eller om det till exempel blir problematik i lokaltrafiken.

Vi är mycket glada över att kunna ha vår verksamhet igång och alla elever på plats. Om alla respekterar och följer de regler och riktlinjer som finns, så ökar chanserna att vi kan fortsätta att ha skolan öppen. Vi måste alla anpassa oss till rådande situation och ta vårt ansvar.

2020-06-04 Gymnasieeleverna tillbaka på skolan i höst
2020-05-22 Studenten 2020
2020-05-18 En annorlunda vårtermin
2020-04-29 Årets studentfirande sker i mindre skala

Vi håller internatet öppet och distansundervisning

2020-04-20 Enligt myndigheternas rekommendationer övergick skolans elever på gymnasiet, IB MYP5 och DP till distansundervisning den 17 mars. Situationen är oförändrad och vi följer fortsatt regeringens rekommendationer.

Vi följer även myndigheternas riktlinjer för grundskolan, vilket innebär att grundskola och IB MYP 2-4 har undervisning på plats i skolan som vanligt.

Omställning till distansundervisning

2020-03-17 Under onsdagen den 18 mars är samtliga lektioner på skolan inställda för samtliga elever, då våra lärare arbetar med omställning till distansundervisning.

  • Från och med torsdagen den 19 mars håller vi distansundervisning för samtliga elever på svenska gymnasiet och på MYP5 samt IB DP.
  • Det är valfritt för våra elever i grundskolan årskurs 7-9 och MYP 2-4 att närvara i skolan eller att fortsätta sina studier på distans tills vidare.

Vi gör vårt yttersta för att skapa en så effektiv distansutbildning som möjligt, samtidigt som vi vidtar alla tänkbara åtgärder för att ta hand om alla som är kvar på skolan på bästa sätt. Vi har också uppmanat våra elever att ta distansundervisningen på högsta allvar, vara medvetna om att den kräver mycket av eleven och likställs med undervisning på plats i klassrummet.

Elever på internatet
Våra internathem är öppna och fritidsverksamheten fortsätter sina aktiviteter som vanligt, men givetvis med justeringar av innehållet utefter rådande situation. Våra internatelever är trygga på skolan och vi hoppas att alla som kan, väljer att stanna på skolan. Vi planerar också att utöka tillgängligheten hos våra hempedagoger för eleverna.

Elever på svenska gymnasiet, MYP5 och IB DP
Regeringen rekommenderar nu att alla gymnasieskolor inför distansutbildning omgående. Därför har vi idag uppmanat samtliga elever på svenska gymnasiet och MYP5 och IB DP att stanna hemma från skolan och i stället följa undervisningen på distans.

Detta gäller tills nya riktlinjer kommer från regeringen. För ytterligare information hänvisar vi till skolans interna kanaler Schoolsoft och Managebac.

Elever i grundskolan åk 7-9 och MYP 2-4
Folkhälsomyndigheten gör fortfarande bedömningen att grundskolor inte ska stängas. Vi ser därför ingen anledning att stänga skolan för årskurs 7-9 och MYP 2-4. De elever i grundskolan som inte väljer distansutbildning kan därför fortsätta att komma till skolan som vanligt.

Vi ber er att fortsätta följa alla tidigare rekommendationer för att undvika smitta, framför allt att stanna hemma vid minsta symptom eller vid smitta i hemmet.

Ytterligare åtgärder med anledning av Coronaviruset

2020-03-11  Vi har hittills följt de råd som BSA (Boarding Schools’ Association) ger när det gäller Coronaviruset, och vi har också vidtagit extra försiktighetsåtgärder trots Folkhälsomyndighetens tidigare riskbedömningar.

För de närmaste veckorna gäller följande:

  • Vi begränsar nu antalet besökare till skolan till ett absolut minimum.
  • Om man som anställd eller elev har varit i direktkontakt med någon som konstaterats smittad av Coronaviruset uppmanas man att stanna hemma i självkarantän i minst 14 dagar, oavsett om man har symtom eller inte.
  • Den som är “vanligt” sjuk uppmanas, precis som vanligt, att stanna hemma från skola och arbete.

Utöver detta ställer vi in skolans aulasamlingar och andra större samlingar. Alla studiebesök är inställda, samt flertalet evenemang och samtliga skolresor, bland annat den närmaste NECIS-turneringen.

Vill du besöka skolan?
Om du just nu måste besöka skolan uppmanas du att skriva under ett intyg på att du inte befinner dig i riskzonen för en COVID-19 infektion. Personer som inte kan intyga detta ombeds att boka om eller avvakta med sitt besök på skolan. Intyget finns tillgängligt både i skolans reception och kan mejlas i förväg vid önskemål.

Allt arbete med att hantera situationen kring Corona är självfallet mycket frustrerande. Vi beklagar eventuella bekymmer som detta kan orsaka, och vi är mycket tacksamma för er förståelse.

Ytterligare information finns att hitta för elever och föräldrar i skolans interna kanal Schoolsoft.

Åtgärder med anledning av Coronaviruset

2020-02-28  På SSHL följer vi de råd som BSA (Boarding Schools’ Association) rekommenderar när det gäller Coronaviruset.

Folkhälsomyndigheten bedömer risken som mycket låg för att smittan ska spridas i Sverige. Som internatskola väljer vi dock att vidta extra försiktighetsåtgärder:

  • Vi har hittills avrått våra elever från resor till Kina samt andra områden där myndigheterna bedömer risken att bli exponerad för Coronaviruset som hög.
  • Med anledning av virusets fortsatta utbredning uppmanar vi nu också elever som har vistats i Iran, Sydkorea, norra Italien eller på Teneriffa under sportlovet att stanna hemma från skolan de kommande veckorna.
  • Från och med måndagen den 2 mars tar skolan inte heller emot besökare som nyligen vistats i dessa områden.

Vi ber alla skolans elever som har rest till/från, eller har varit i direktkontakt med någon från ett smittat område att kontakta oss omedelbart via info@sshl.se.

Vi bevakar utvecklingen aktivt och har beredskap för ett eventuellt förändrat läge.

Ytterligare information och svar på vanliga frågor finns att hitta för elever och föräldrar på skolans interna infoplats Schoolsoft.

Samtliga elever och personal uppmanas att vara uppmärksamma på symtom som hosta, feber och andningssvårigheter. Vid uppvisande av sådana symtom ska eleven eller personalen vara hemma och Vårdguiden vid behov kontaktas via telefon.

När måste jag stanna hemma och kontakta vården?

Som dagelev boendes i Sverige uppmanar vi dig att precis som vanligt stanna hemma om du har feber, hosta eller andra sjukdomsbesvär.

Om du är sjuk och något av följande stämmer in på dig, ska du även ringa Vårdguiden på telefon 1177:

  • Du har under de senaste 14 dagarna varit i Kina, Iran, Sydkorea, norra Italien eller annat område med konstaterad smitta.
  • Du har under de senaste 14 dagarna varit i kontakt med någon som har covid-19.

När du ringer telefonnummer 1177 får du information om när och var du ska söka vård. Det är viktigt att ringa först och inte åka direkt till en mottagning. Det beror på risken för smittspridning och det finns rutiner för hur du i så fall ska tas omhand.

Om du mår bra behöver du inte kontakta vården, även om du har varit i ett område där personer har blivit sjuka av Coronaviruset.

Stephanie bland de bästa IB-eleverna i världen 2020

Vår före detta elev, Stephanie Nyberg, kom tillbaka till SSHL idag för att ta emot Curt Nicolin-priset. Utmärkelsen uppmärksammar goda studieresultat bland elever som tar studenten på IB Diploma-programmet på SSHL.

Priset brukar delas ut på en av skolans aulasamlingar, men detta år fick Stephanie ta emot sitt diplom under enklare former, utanför Alhem. Stephanies fantastiska resultat på 43 poäng var den högsta IB Diploma-poängen på SSHL förra läsåret och placerar henne även ibland de elever med högst poäng i världen av alla IB Diploma-elever som tog studenten i maj 2020.

Stephanies stora intresse är astronomi. Under sin tid på SSHL var hon en av de drivande krafterna bakom elevföreningen Stellar. Hon studerar nu fysik på Uppsala Universitet och vill gärna arbeta som forskare i framtiden. 

Vad tror du gjorde att det gick så bra med dina studier på IB Diploma-programmet? 

– Det gäller att arbeta hårt direkt från start. Och att ställa frågor när du inte förstår, ta hjälp av dina lärare direkt, säger Stephanie. De finns ju alltid där för dig! 

Stephanie Nyberg tillsammans med Kerry Browning, rektor för IB-programmen på SSHL och Adrian Feehan, IB DP koordinator och lärare i matematik.

Curt Nicolin-priset tilldelas IB-elever på SSHL som uppnår ett resultat på 40 poäng eller mer. Dessa elever får en prissumma på 10 000 kronor. Den elev som får högst resultat över 40 poäng tilldelas även en extra prissumma på 40 000 kronor.

Förutom Curt Nicolin-priset delas flera andra stipendier och priser ut till ett stort antal elever på SSHL varje år. Detta sker på Stipendiedagen i samband med studenten. 

Vi säger stort grattis och lycka till, Stephanie!

VECKOINTERNAT

Veckointernat – en skönare vardag

Från och med hösten 2021 kommer vi att erbjuda Veckointernat. Att bo på skolan från måndag till fredag kan vara ett välkommet stöd i vardagslivet, speciellt när arbete och livsåtaganden sätter press på familjens logistik kring skola och fritidsaktiviteter. Veckointernat kan också ge eleven möjlighet till extra studiestöd och en mer aktiv fritid.

Med Veckointernat reser eleven hem varje helg, vilket gör att det är ett alternativ för den som har möjlighet att veckopendla till skolan, eller helt enkelt vill vara hemma mer.

Vill du veta mer om våra andra alternativ för internatboende kan du läsa mer här.

Skolstart 2020-2021

Välkommen till läsåret 2020-2021. Och till dig som är ny elev, välkommen till SSHL! Skolan startar måndagen den 24 augusti för samtliga elever.

Uppstarten ser lite annorlunda ut i år, med anledning av den rådande situationen. Tack för att ni har överseende med det. Vi ser fram emot ett nytt och spännande läsår tillsammans!

Under de två första skolveckorna kommer skoluniformen inte att användas av någon elev, då vi gör utprovningen för dagelever under en längre period än vanligt. Se nedan.

Covid-19: Skolans åtgärder för höstterminen 2020 – se nedan. 

Viktiga datum och tider inför skolstarten:

Ny tid för utprovning av skoluniform – dagelever
För allas säkerhet vill vi sprida ut antal personer per provtillfälle, och den tidigare annonserade uniformsprovningen för dagelever är därför inställd. Vi ber er istället att boka en individuell tid via följande länkar:

Dagelever – flickor: https://sshl.doodle.com/poll/q4un8bxi2i25nw5r
Dagelever – pojkar: https://sshl.doodle.com/poll/4z37nybaebe4xgrk
Internatelever har ett separat provningsschema vid ankomstdagen den 22 augusti. Behöver ej bokas.

På grund av rådande restriktioner får endast en anhörig följa med vid utprovningen.


Lördag 22 augusti – Inflyttning för nya internatelever
Från 11.30: Incheckning på elevhemmen, endast nya internatelever

Eftermiddag: Information för nya internatelever med vårdnadshavare. Plats: aulan. Utprovning av skoluniform, enligt separat schema.


Söndag 23 augusti

Från 12.00 – Inflyttning för återvändande internatelever

För att säkerställa god mötesmiljö sker följande informationsmöten utan elever och med endast en vårdnadshavare per elev:

9.00-10.00 – Informationsmöte – vårdnadshavare till elever i MYP2
Plats: aulan. Möjlighet att träffa mentor.

10.30-11.30 – Informationsmöte – vårdnadshavare till elever i årskurs 7
Plats: aulan. Information om klassfördelning. Möjlighet att träffa mentor.

Följande informationsmöten sker online:

13.00-14.00 – Information för vårdnadshavare i övriga årskurser
Plats: Digitalt informationsmöte med mentorer via Google Meet.
Kallelse/länk till mötet skickas från mentor via epost.

14.00-15.00 – Föräldraföreningens årsmöte; för samtliga vårdnadshavare
Plats: digitalt, online.
Kallelse med länk till mötet kommer från Föräldraföreningen.

Video – Välkomsttal via video av rektor/skolchef Carina Nilsson
Skickas till samtliga vårdnadshavare via epost.


Måndag 24 augusti – Samling för samtliga elever
Plats: Midgårdstrappan. Klädsel: valfri, ej uniform. Schema:
08.15 – MYP5
08.45 – MYP2 och årskurs 7
09.15 – MYP3 och årskurs 8
09.45 – BM23, EK23, NA23, SA23
10.15 – MYP4 och årskurs 9
10.45 – DP21, DP22
11.15 – BM22, EK22, NA22, SA22
11.45 – BM21, EK21, NA21, SA21


Tisdag-onsdag, 25-26 augusti – Introduktionsdagar för alla elever
8.00 Skolstart för samtliga elever. Introduktion enligt schema.


Vid eventuella frågor eller funderingar, ring +46 8 592 571 00, eller skicka ett mail till info@sshl.se.

Covid-19 – Skolans åtgärder för höstterminen 2020

  • Skoluniform – ingen elev bär uniform under de två första skolveckorna, då vi genomför utprovning av skoluniformen för alla dagelever under denna period. Tidigare annonserat provningsschema är inställt och ersätts av individuellt bokade tider: se länkar ovan.
  • Vid sjukdom – om en elev blir sjuk ska denne omgående ta sig hem till sina föräldrar/vårdnadshavare eller sverigemålsmän. Ett separat elevhem öppnas för internatelever som eventuellt inte har vårdnadshavare i Sverige och saknar sverigemålsmän, dit sjuka elever flyttas omgående.
    – De elever som blir sjuka ska snarast möjligt testa sig för covid-19. Vid positivt provsvar stannar man hemma, alternativt på det separata elevhemmet, tills man varit helt symtomfri i två (2) dygn.
    – Vid negativt provsvar, dvs vanlig förkylning, stannar man hemma tills man känner sig frisk och återgår därefter till verksamheten.
  • Matsalen – vi delar upp elevernas lunch i flera olika byggnader och på olika tider. Detta för att undvika trängsel och köbildning.
  • Café Humlan – ett färre antal gäster tillåts vistas på caféet samtidigt.
  • Vi glesar ut borden i klassrummen i den mån vi kan, så att det blir så luftigt som möjligt.
  • Vi kommer att utnyttja fler lokaler för att sprida ut oss så mycket som möjligt, och bland annat använda uteklassrummet.
  • Elevskåp – våra internatelever kommer att förvara alla sina saker på elevhemmen, för att minska trängseln vid elevskåpen.
  • Handsprit kommer att finnas tillgängligt i samtliga klassrum och övriga lokaler.
  • Aulasamlingar – alla aulasamlingar är inställda under höstterminen.
  • Skolfotograferingen kommer att senareläggas.
  • Skolans idrottsutbyte med Herlufsholms Internatskola i Danmark samt höstens NECIS-tävlingar är tyvärr inställda. I övrigt följer vår fritidsverksamhet de rekommendationer och regler som gäller för idrottsverksamhet i landet.
  • Extra städning – vår utökade städning av skolans lokaler fortsätter.
  • Munskydd – det är frivilligt att bära munskydd. Det är upp till var och en att införskaffa sina egna munskydd om man önskar bära det. Var och en ansvarar också själv för att hanteringen av detta sker korrekt och att samtliga övriga regler fortfarande följs.
  • Distansundervisning kommer inte att erbjudas i dagsläget, men är något som vi kan bli tvungna att återgå till om fara för smittspridning uppstår, eller om det till exempel blir problematik i lokaltrafiken.
  • Ansvar – vi är alla mycket glada över att kunna ha verksamheten igång. Om alla respekterar och följer de regler och riktlinjer som finns så ökar chanserna att vi även framledes kan ha verksamheten igång. Vi måste alla anpassa oss till rådande situation och ta vårt ansvar.