Stor succé för Digital Art Studio!

I anslutning till Luciafirandet 2020 påbörjade vi en insamling till SSHL Digital Art Studio med stöd från SSHL familjer, Sigtunafördettingar och vänner. Tack vare er fantastiska respons så lyckades vi samla in 207 490 kr!!

Det innebär att vi nu kan erbjuda samtliga elever i en bildklass att arbeta i digitala verktyg såsom iPad Pro med digitala pennor, appar för foto, design och bild, möjlighet till 3D utskrifter, systemkameror och annan utrustning för vår Digital Art Studio på SSHL. Er stora välvilja och generositet betyder mycket för hela vår skola, speciellt med tanke på den katastrofala brand som totalförstörde vår aula där också våra bildsalar fanns.

Vi ser fram emot, så snart rådande restriktioner tillåter att mötas igen, att få bjuda in er till skolan för att visa er elevernas arbeten inom Bild och Visual Art.

En del av årets verk var fotograferade innan branden och kan ses här. Bilder som som räddades ur branden kan ses i utställningen ”Aftermath” som delvis finns med i filmen ovan.

Vi vill framföra vårt allra varmaste tack till alla som stöttat projektet och önskar er en härlig sommar!

Ett särskilt tack till alla våra givare:

Föräldraföreningen vid SSHL
Förbundet Sigtunafördettingar
Anna Belfrage
Jan V Bergqvist
Maria Bourgeois
Tianqi Chou
Familjen Coates
Richard Collett
Louis de Geer
Nils Ekman
Sophia Fox
Ulf Grufman
Didrik och Natasha Hamilton
Greger Hamilton med familj
Yngve Hedin
Familjen Hermelin
Erland Hesslow
Elisabeth Lagerfelt
Caroline Lindahl
Lennart Lindén
Inger Lindkvist
Claes Ljungdahl
Frans Malmros
Johan Nordenfelt
Carina Nordlander
Håkan Norelius
Josephine Odevall
Michael Odevall
Charlotte Porat
Petra Salén
Nils Setterwall
Claes Ståhle
Johan Stern
Lena Sturesson
Helena Svensson
Philip Tyden
Jeanette van Reis
Hans-Eric von der Groeben
Anna von Sydow
Yong Wang
Familjen Wäreborn
William Wäreborn
Lena Westfahl
Christina Wigforss
Christian Winther

Söker ni plats till MYP4 i höst?

På grund av stor efterfrågan kommer vi att starta ytterligare en klass för elever i MYP4 i höst.

Det finns alltså fortfarande möjlighet för er som söker skolplats till ert barn inför hösten att ansöka till denna årskurs, som motsvarar årskurs 9. Internatelever ansöker här på vår hemsida.

Som dagelev ber vi er kontakta info@sshl.se, så att vi kan skicka ansökningshandlingar.

MYP4 är en bra förberedelse för elever som vill fortsätta på IB i gymnasiet och våra MYP4 elever har en plats i MYP5 om de uppnår de krav som finns.

Alla kan ansöka till detta internationella program, men vi tittar i första hand på följande kriterier:

  1. Barnet är bosatt i Sverige en begränsad tid,
  2. barnet har gått i skola utomlands under en längre tid och vill avsluta sin utbildning i Sverige,
  3. det finns anledning att anta att barnet kommer att lämna Sverige för en längre tid, eller
  4. barnet har skolans undervisningsspråk som dagligt umgängesspråk med en eller båda vårdnadshavarna och tillräckliga kunskaper i språket för att följa undervisningen.

Antagningsnämndens sista möte innan sommaruppehållet är den 22 juni och därefter först i början av augusti. Det betyder att om ni önskar besked innan augusti, är det bråttom att lämna in en ansökan.

För elever i IB MYP4 är skolavgiften 25 500 kr per läsår.

Välkomna till MYP4 hos oss på SSHL!

Dry Soap och Innovative Brands fick pris för Bästa UF-företag

Våra unga företagare i Dry Soap UF och Innovative Brands UF har tilldelats årets priser för Bästa UF-företag på SSHL.

Företagarna i Sigtunas pris på 5000 kr till Bästa UF-företag

Årets UF-elever i årskurs 2 på svenska gymnasiet träffade idag Företagarna i Sigtuna, representerade av Elias Yavus, för att ta emot Företagarnas pris på 5000 kr till Bästa UF-företag.

Priset för Bästa UF-företag på SSHL läsåret 2020-21 tilldelades Dry Soap UF, som drevs av eleverna Moa Andersson, Ella König, Isabelle Sürer och Caroline Åhlberg i EK22.

Tre välmeriterade företag var nominerade av skolans ekonomilärare; Amica Terrae UF, Dry Soap UF och Melange UF. De hade stark konkurrens från ytterligare 15 starka UF-företag på SSHL det här läsåret. UF-företagen skickade därefter in en filmad företags-pitch, där företaget beskrev sin affärsidé, verksamhet och ekonomiskt resultat, varefter Företagarna i Sigtunas styrelse valde det bästa UF-företaget bland de tre.

I motiveringen från Företagarna i Sigtuna framhålls att:
” UF-företaget Dry Soap gjorde en utmärkt presentation och överträffade resultatförväntningarna, samt inte minst att man gjort många rätt i svåra pandemi-tider för företagare, och lyckats såväl med hållbarhets- som miljömål, samt gynnat lokalt näringsliv i Sigtuna ”.

Från vänster: Biträdande rektor Anna Kalles, lärare i kursen entreprenörskap Muhammad Akram, Isabelle Sürer, Moa Andersson, Ella Köng, Caroline Åhlberg och prisutdelaren från Företagarna i Sigtuna, Elias Yavus.

Rotary Arlanda-Märsta stipendium till Bästa UF-företag

Rotary Arlanda-Märsta stipendium till Bästa UF-företag, som också stöttar Sigtunas unga entreprenörer, delades ut härom veckan under skolans stipendiedag.

Årets pristagare vid SSHL blev Innovative Brands UF, som drevs av William Ekberg och Valdemar Kranz i NA21. Eleverna drev UF-företag som IV-val i årskurs 3, och nominerades till priset av ekonomilärarna vid SSHL.

Prisutdelaren från Rotary Arlanda-Märsta, Jan-Erik Påsse:
” William och Valdemar imponerat stort på Rotarymedlemmarna i samband med sin företagspresentation, som på grund av rådande läge hölls i ett digital möte med Rotarys medlemmar och styrelse.
William och Valdemar har med sitt UF-företag visat att framtiden för Sveriges unga entreprenörer ser ljus ut! ”

William Ekberg och Valdemar Kranz i NA21 tilldelades Rotarys stipendium för bästa UF företag 2021.

LIVE: Grundenten – niornas avslutning

Välkommen att se grundentavslutningen live här! När våra nior och MYP4 elever går ut sitt sista år på grundskolan firar vi lite extra med en grundentlunch och en extra fin avslutning. Album från både lunch och avslutning publiceras här när bilderna blivit behandlade.

Berörda vårdnadshavare har fått program för avslutningen skickade till sig.

Grattis!

Studenten och stipendiedagen

Välkommen att se våra livesändningar för både stipendiedagen 27 maj och studenternas utspring 28 maj! Fotogalleri från varje dag läggs in jämte sändningen när fotografierna behandlats.

Detaljerade scheman över evenemangen har skickats till vårdnadshavare.

Grattis till studenten 2021!




Abiturienterna

Enligt tradition börjar ”studenten” på allvar 50 dagar innan examensdagen när de elever som kandiderar för studentexamen får sina abiturientmössor och blir abiturienter. Elevhemmen och och dageleverna brukar även ha en uppvisning av något slag för att fira, varpå de tågar genom Sigtuna och besöker brunnen vid Sigtunastiftelsen där de kastar i varsin peng över axeln för att få tur inför sin studande framtid! I år skedde detta enligt schema för att undvika trängsel, ni kan se bilder från årets tillställning här.




LIVE: Stipendiedagen

På stipendiedagen hyllas och hedras abiturienterna inför deras studentexamen som de har jobbat så hårt för att komma i mål med. Vi är tacksamma för alla vänner till SSHL som gjort det möjligt för oss att ha en så stor mängd stipendier och priser att dela ut.




LIVE: Examensdagen (med utspring)

På examensdagen går vanligtvis abiturienterna först på examenslektioner för att redovisa sina kunskaper inför särskilt inbjudna examensvittnen. Därefter hålls Scrutinium i aulan där abiturienterna får veta om de fått godkänt av examensvittnena. De springer sedan från aulan in i Midgården. Framför Midgården står alla familjer och väntar med spänning. Därifrån sker det stora offentliga utspringet. Studentmössorna åker på först när de fått godkänt på sina examenslektioner och går från att vara abiturienter till att vara studenter, men många byter först ut sin abiturientmössa när de kommit ut på Midgårdstrappan. Grattis!

Precis som förra året så sker utspringet uppdelat i ett antal grupper. Exakt schema har skickats till studenternas vårdnadshavare.

Femtio dagar kvar

Femtiodagars är en av SSHLs omtyckta traditioner som firar att det är femtio dagar kvar till studenten. Eleverna som tar studenten 2021 firade ca två veckor sedan att att det bara är 50 dagar kvar innan examensdagen. Traditionsenligt så markeras att elevernas blir abiturienter med en mösspåtagning av Abiturientmössor. Abiturientmössorna signalerar att de kandiderar för den gamla studentexamen. I vanliga fall framför elevhemmen och dageleverna spex inför resten av skolan i olika dräkter och med olika teman (och sjunger högljudda ramsor om att det finns vissa som bara har 50 dagar kvar). I år har vi fått hålla oss till att bara fira med mösspåtagningceremoni. Njut av bilderna från dagen här

Är krisen en möjlighet att göra vårt samhälle mer hållbart?

Den pågående Covid-19-pandemin och dess tillhörande åtgärder utgör utmaningar för oss alla.

Går det att se denna kris som en möjlighet att hitta nya sätt att organisera våra liv och att göra samhället mer hållbart?

Detta är huvudtemat för en internationell online-konferens som pågår just nu och som Life Link Friendship Schools tillsammans med SSHL är värd för. Under sju veckor ska de deltagande skolorna utforska detta tema och planera ett projekt som kan genomföras när fysiska sammankomster är möjliga igen.

Alla medlemmar i nätverket Life-Link Friendships Schools som finns runt om i världen är inbjudna. Life Link organiserar återkommande internationella konferenser tillsammans med SSHL. Årets konferens sker online och inkluderar deltagare från 23 skolor med 33 lärare och 147 studenter från nästan alla kontinenter runt om i världen. SSHL kommer att delta med 5-7 studenter och en lärare.

Projekten har tre fokusområden

1 Transport: Vad kan vi göra för att göra transporter mer hållbara, med hänsyn till oss själva, våra medmänniskor och till naturen?

2 Konsumtion: Hur relaterar våra konsumtionsvanor till oss själva, våra medmänniskor och till naturen? Vi är alla konsumenter och kan välja att vara mer eller mindre hållbara genom vår konsumtion. Tillämpning av 3 R: Reduce, Reuse, Recycle (reducera, återanvänd och återvinn).

3 Mat: Produceras vår mat under hållbara och ekologiskt sunda förhållanden? Är det möjligt att minska det ekologiska fotavtrycket? Hur påverkar våra matval oss själva, våra medmänniskor och naturen?

Care for myself, for others, and for nature

Varje skola ska producera en detaljerad plan inom det tilldelade fokusområdet som svarar på frågorna varför, vem, hur , när, var och vad, och bygger på Life-Links motto 3 C: care for myself, care for others, care for nature.

Temat för konferensen ligger i linje med flera av SSHL:s elevorganisationers vision för skolans arbete med utbildning för hållbar utveckling, till exempel SSHL DTG, Think Tank, Kenya Project och Make a Kid Smile, vilket framgår av artikeln “Sustainability in Design” (International School Leader Magazine) skriven av rektor Carina Nilsson.

3:e plats i Hack the Pandemic hackathon!

Ett stort grattis till vårt team av elever som tillbringade sin helg i tävlingen Hack the Pandemic!

SSHL-teamet vann 3:e plats med sin lösning ’City Travel App 2.0’ och framhölls för ”enastående engagemang, kreativ problemlösning och konceptets tillämpbarhet”.

Eleverna visade verkligen stor uppfinningsrikedom, uthållighet och engagemang. Nu har de möjlighet att få sitt koncept utvecklat av ett utvecklingsnätverk.

Hack the Pandemic startade på fredags​​kvällen med uppdraget att designa, testa och genomföra idéer om vardagliga utmaningar som skapats under pandemin. Evenemanget anordnades av Uppsala Sustainability Inno-center hackthepandemic.se.

SSHL-teamet valde utmaningen ”Förhindra smitta på allmänna transporter” och tävlade mot 300 deltagare, mestadels yrkesverksamma och doktorander, från hela världen.

Eleverna började hacka på lördag morgon och fortsatte till 16.30 på söndag eftermiddag. En IB Visual Arts-elev redigerade sedan materialet till en videopresentation. Teamet skickade in sitt färdiga bidrag kl 17.58 – två minuter före stängning.

SSHL-lösningen ”City Travel App 2.0”; är en applikation som är utformad att samverka med befintliga rese-appar i städer runt om i världen. Säkerhetsfunktionerna i appen använder biometriska sökningar och ser tecken på infektion innan resenärer går in på bussen/tåget, samt en funktion som känner av ansiktsmasker, integrerad med busskamerorna. Målet med appen är att hjälpa till att undvika nedstängningar i samhället och skydda demokratiska värden som fri rörlighet på ett säkert och hållbart sätt.

Vinnaren tillkännagavs måndagen den 26 april. Jurymedlemmarna hade fått in 23 projekt, varav 7 valdes ut. SSHL deltog med elever från SSHL Think Tank och SSHL Design and Technology Group.

Det vinnande laget:
Mikael Hartzell DP22, Daniel Hawking DP22, Hanning Jiang MYP5, Matteo Villa DP22, Louis Toulemonde MYP5, Magnus Hawking DP22, Johan Berch MYP4, Agnessa Poluzhnikova DP21 samt Georgios och Clara (lagledare och lärare).

Miljö, identitet och förtryck – teman i IB DP Visual Art 2021

I ämnet Visual art arbetar alla IB DP-elever med en egen kollektion av upp till tio arbeten. De får själva välja tema och material. Tillsammans med ett längre, skriftligt uttalande och kortare utställningstexter är dessa arbeten en stor del i kursavsnittet ”exhibition work”.

Eleverna har gått in på djupet i sina koncept och idéer. De har gjort noggranna efterforskningar inom sina valda områden och arbetar även med en “process portfolio” som beskriver skapandeprocessen. 

I år har våra elever arbetat med teman som miljöfrågor, skönhetsideal i Kina, identitetsfrågor, generation Z och förhållandet mellan natur och teknologi, människans förhållande till den digitala världen, förtryck, perception och synsätt.

Våra elever utvecklas enormt mycket under arbetet i Visual art, inte bara som konstnärer utan även i sin kreativitet – och kanske framför allt som människor. 

De flesta av elevernas verk var fotograferade före branden i aulan och bildsalen. Några skulpturer har vi lyckats fotografera efteråt. 
Här får du möjlighet att se elevernas arbeten!

Agnessa Poluzhnikova – generation Z och förhållandet mellan natur och teknologi:

Aliza Ziyana Kabani – människans förhållande till den digitala världen:

Bi Ying Wang – skönhetsideal i Kina:

Charlotte Sakmar Åberg – platser som betyder mycket för henne:

Emily Beck-Hellström – identitetsfrågor:

Juliette Sakmar-Åberg – porträtt och identitet:

Nathalie Strömberg – perception och synsätt:

Giselle Harnevie Enja – förtryck:

Zselyke Varga – miljö:

Nu riggar vi för en 360-graders musikal

Elevernas årliga musikalföreställning brukar vanligtvis framföras vid den här tiden på året. I år har vi flera utmaningar att möta. Vår aula finns inte längre att kvar att samlas i, och så pandemirestriktionerna som endast tillåter några få personer tillsammans. 

Men våra lärare är uppfinningsrika. De ser nya möjligheter i kaoset – och i den digitala tekniken VR, virtual reality. Lösningen blir i stället en 360-graders ”green-screen-studio” där man kan kopiera upp dansare, sångare och skådespelare till att bilda en större ensemble.

Nik Dahlström, ansvarig lärare för projektet:

– Tekniken låter oss till och med placera våra aktörer i den gamla aulan igen, om vi skulle vilja. Eller varför inte i Royal Albert Hall eller på Cirkus i Stockholm? Det skulle passa bra eftersom vi arbetar med stycket “This is me” ur musikalen ”The Greatest Showman” som utspelas i en cirkusmanege. 

Eleverna har också gjort scenografiska mobiler av gamla nycklar på temat ’unlock your unique potential’. 

Att filma med 360-kamera och motsvarande chroma-vägg är den allra senaste tekniken och detta arbete blir en pilot för framtida projekt. Filmen spelas in i mindre grupper, om och om igen och man lägger sedan filmerna i olika lager så att det ser ut som en enda stor show i slutändan. 

Nik berättar att planen är att eleverna sedan ska få sitta i snurrstolar, “enmansbiografer”, och titta på filmen genom VR-glasögon:

– Det kommer att finnas tre snurrstolar på skolan med tillhörande VR-glasögon, säger Nik. Och självklart handsprit för att torka av med mellan användarna!