Interview with Erik Belfrage about SSHL:s new skolchef

SSHL:s new skolchef Dr Margret Benedikz and the chairman of the board, Erik Belfrage

SSHL:s new skolchef Dr Margret Benedikz and the chairman of the board, Erik Belfrage

On April 1, 2013 Dr. Margret Benedikz will take up the position as the new skolchef of SSHL. She comes from Internationella Engelska Gymnasiet, the English-speaking upper-secondary school at Södermalm, where she has been principal for the past eight years. Chairman Erik Belfrage comments on the news:

Dr. Margret Benedikz is appointed as new skolchef at SSHL. How does it feel?
The Board is delighted to announce Dr. Margret Benedikz as the new skolchef of SSHL. She is a driven and highly experienced person.

Can you tell us a bit more about who she is?
She has an extensive academic background and has a PhD in English Literature from the University of Stockholm. In addition, she has a warm personality and distinct leadership style that will be a great asset for all of us at SSHL. She has proven that she is good at developing organizations and make them grow.

Why did the recruitment process take so long?
Recruitment processes of this kind must be given time. It is extremely important to employ the right person with the right experience and it is my and the Board’s firm belief that we have recruited the right person who can take SSHL into the future.

How do you look upon the future?
We on the Board are very positive about the future and our aim is to strengthen both the academic level and quality of our operations. Now that we have recruited a new skolchef, it feels natural to start talking a little bit more about the future.

What are our main challenges ahead?
We are facing a declining amount of students, but my firm belief is that our school will continue to attract ambitious students who want an engaging, international and orderly school environment. At the same time, we must continue to evolve with society.

How do you see upon SSHL in 10 years?
It’s hard to say. But, our ambition is that SSHL will be the first choice for all students who want the best education they can get in Sweden with an international outlook. This includes of course the academic level, but also the purely human aspect of a safe and rewarding community that creates lifelong friendships.

About Dr. Margret Benedikz
Dr. Margret Benedikz has been the principal of the International English School in Stockholm during the last eight years. She has contributed to increase the number of students from 200 to 750 and the staff from 20 to 60 people. Dr. Benedikz has a PhD in English literature from the University of Stockholm (2002). She is also a qualified teacher in English and is originally from the UK. She will assume the position formally on April 1, 2013.

SSHL:s nya skolchef Dr Margret Benedikz och skolstyrelsens ordförande Erik Belfrage

SSHL:s nya skolchef Dr Margret Benedikz och skolstyrelsens ordförande Erik Belfrage

Den första april tillträder Dr Margret Benedikz som ny skolchef på SSHL. Hon kommer närmast från Internationella Engelska Gymnasiet i Stockholm där hon varit rektor under de senaste åtta åren. Styrelsens ordförande Erik Belfrage kommenterar utnämningen.

Dr Margret Benedikz är utsedd till ny skolchef på SSHL. Hur känns det?
Vi i styrelsen är jätteglada över att kunna presentera Dr Margret Benedikz som ny skolchef för SSHL. Hon är en driven och mycket erfaren person.

Kan du berätta lite mer om vem hon är?
Hon har en mycket gedigen bakgrund inom den akademiska världen och har en PhD i engelsk litteratur från Stockholms Universitet. Dessutom har hon en varm personlighet och tydlig ledarstil som kommer bli en stor tillgång för oss alla på SSHL. Hon har dessutom bevisat att hon är duktig på att utveckla verksamheter och få dem att växa.

Varför tog det så lång tid att rekrytera en ny skolchef?
Rekryteringsprocesser av det här slaget måste få ta tid. Det är oerhört viktigt att det blir rätt person med rätt erfarenhet och det är min och styrelsens bestämda uppfattning att vi nu har rekryterat rätt person som kan ta SSHL in i framtiden.

Hur ser framtiden ut?
Vi i styrelsen ser väldigt positivt på framtiden och vår ambition är att stärka både den akademiska nivån och kvaliteten på vår verksamhet. Nu när vi har rekryterat en ny skolchef så känns det också naturligt att börja prata mer om framtiden.

Vad är våra främsta utmaningar framöver?
Vi står inför minskande elevkullar, men min uppfattning är att vår skola kommer fortsätta att locka ambitiösa elever som vill ha en engagerande, internationell och lugn skolmiljö. Samtidigt måste vi fortsätta utvecklas i takt med samhället.

Hur ser du på SSHL om 10 år?
Det är svårt att säga. Men, min och styrelsens absoluta ambition är att SSHL ska bli det självklara valet för alla elever som vill ha den bästa utbildningen de kan få i Sverige med internationell utblick. Det gäller självklart den akademiska nivån, men också den rent mänskliga aspekten med en trygg och givande gemenskap som skapar vänner för livet.

Kort om Dr Margret Benedikz
Dr Margret Benedikz har varit rektor på Internationella Engelska Gymnasiet i Stockholm under de senaste åtta åren. Under tiden som rektor har antal elever ökat från 200 till 750 och personalen har ökat från 20 till 60 personer. Dr Benedikz har dessutom en PhD i engelsk litteratur från Stockholm Universitet (2002) och hon har gått den svenska rektorsutbildningen (2009). Hon är utbildad lärare i engelska och är ursprungligen från Storbritannien. Den nya skolchefen tillträder tjänsten formellt den 1 april 2013.

(Svenska) Bilder från SSHL:s Julbazar

Innan julen tog vid bjöd SSHL:s elever in till julbazar. Det var de elever som har ung företagsamhet på schemat samt skolans två föreningar som arbetar med välgörenhet, Kenyaprojektet och Life Link, som arrangerade bazaren.

Bland UF-företagen kunde man köpa ett flertal olika produkter. Allt från honung, kalendrar, sidenpyjamaser och iphonefodral till studentnålar, årsböcker doftolja och amerikanskt godis. Kenyaprojektet sålde glögg, kaffe, lussebullar och pepparkakor samt en mängd produkter från Kenya. Lifelink hade vackra smycken och sjalar från Katmandu.

Mängder av elever, personal och en del föräldrar fikade och handlade julklappar ackompanjerat av julmusiken i högtalarna. En mysig eftermiddag på SSHL.

Här nedan finns lite bilder från dagen:

Interview with the president of the Student Council

Mauritz Douglas is the president of the Student Council at SSHL, an important and prestigious role. He graduates this spring after four years as a boarding student. Here he’ll give his view of SSHL and everyday life as a boarding student at the dormitory “Herrgården”.

What role does the student council have at SSHL?

We have an important task. Everyone has the right to make their voice heard and it is our task to discuss and raise any questions. We also arrange some events. Last year we organized a theme week with speakers for the Wednesday assemblies. We also organized a popular “egg hunt” at Easter, and we decided the menu for a whole week.

Do you have some examples of questions you discuss in the student council?

It can be everything from school lunches and uniforms to individual activities and how we follow up on various issues.

How have you experienced your time at SSHL?

Mauritz Douglas, elevrådets ordförande 2012-2013I have only good memories and experiences from my school days. I started at SSHL in ninth grade, a year earlier than most, and it proved to be a great advantage for me. I got to know many students and made new friends. Additionally, I came into the community. After that, the whole of my high school time was very rewarding. I got to go to the same school as many wonderful people, both among those who have already left school and those who are here now. I’ve taken part in many activities that SSHL arranges, such as ski trips, guest lecturers and speakers, “myskvällar” (cosy evenings) and sporting events! And of course I also get the best education that Sweden has to offer!

What is best SSHL? What is the worst?

The best SSHL is absolutely the team spirit among the pupils. In school we are really on a tight bunch. If you meet someone from SSHL outside school, you always say “Hi”. If you are sitting next to a former student on a dinner, you always have something to talk about. It really is something that is evident in this school every day. The worst of SSHL is perhaps that it is very intense to be here. A lot is happening all the time and you have schoolwork to take care of. Sometimes it’s difficult to take time off and just be able to relax completely.

What would you like to give advice to the students who are considering applying to SSHL in the autumn?

Definitely the try life as a boarding pupil by the trial visit (”Provbo”)! At the trial visit you go to school for three days, including dormitory activities and you’ll attend lessons. I did it myself and it really is a comprehensive way to see if life as a student dormitory suits you. It is a life that fits most, but not all, and it’s good to find out right away. Otherwise I would recommend anyone who does not have the time / inclination / energy to “provbo” to just come out here to the school and talk to teachers and students. It really gives a good and fair picture of the school.

How do you see the most recent writings about the school?

It is always sad when you see your school’s name in a negative context in headlines. Obviously it is very sad for the victims and it’s very important that the events be properly investigated. But I also think that it has been given a little too much space in the news. It is a serious event, but not unique to our school. It bothers me that the media don’t want to write about everything positive with SSHL; a school that does amazing things for all of us that are here. But it does not sell newspapers, and instead SSHL is described as a school where everything goes wrong.

What should you do to ensure that everyone’s safe and feeling secure in their school?

I think it is important to include this in all the activities you do. Everyone doesn’t have it easy when it comes to making new friends, and it is all too easy to leave them outside. It’s so easy to just ask someone: ”We thought about going to the cafe, you want to come with us?” It can really make someone’s day, and then you get to know each other. So you have to take a collective responsibility to not leave anyone outside. Something I also think that the school can do is to organize activities for the whole school, such as school trips and parties where everyone is included, gets into the community, and form friendships.

What are you plans after graduation?

After graduation I will probably take a year off, a sabbatical after eighteen years of school. I will then either do national service, or travel in Southeast Asia and work. After that I want to continue studying, hopefully at Georgetown University in the U.S. with focus International Politics.

Good luck with your plans!

Thank you!
Mauritz Douglas är elevrådets ordförande på SSHL, en viktig och prestigefull uppgift. Till våren tar han studenten efter fyra år som internatelev. Här ger han sin syn på SSHL och vardagen som internatelev på elevhemmet Herrgården.

Vilken uppgift har elevrådet på SSHL?
Vi har en viktig uppgift. Alla har rätt att göra sin röst hörd och då är det vår uppgift att diskutera samt lyfta alla frågor. Vi arrangerar också en del evenemang. Förra året arrangerade vi en temavecka med olika talare till onsdagssamlingen. Vi organiserade också en populär ”äggjakt” i påskas och vi bestämde menyn i matsalen för en hel vecka.

Vad kan det vara för frågor ni diskuterar i elevrådet?

Det kan vara allt möjligt från skolmaten och uniformen till enskilda aktiviteter och hur vi driver olika frågor.
Hur har du själv upplevt till skoltid på SSHL?

Mauritz Douglas, elevrådets ordförande 2012-2013Jag har bara goda minnen och erfarenheter från min skoltid. Jag började på SSHL i nian, ett år tidigare än de flesta, och det visade sig vara en stor fördel för mig. Jag lärde känna många elever och fick nya vänner. Dessutom kom jag in i gemenskapen. Efter det, har hela min gymnasietid varit väldigt givande. Jag får gå i samma skola som väldigt många fantastiska personer, både bland dem som redan har lämnat skolan och de som går här nu. Jag får delta i många aktiviteter som SSHL ordnar, såsom skidresor, Inbjudna talare, myskvällar och sportevent! Och självklart får jag också den bästa utbildningen som Sverige har att erbjuda!

Vad är bäst med SSHL? Vad är sämst?

Det bästa med SSHL är absolut sammanhållningen. Inom skolan är vi verkligen ett tight gäng. Om man träffar någon som går på SSHL utanför skolan, morsar man alltid. Om man sitter bredvid en föredetting på en middag, har man alltid något att prata om. Det är verkligen något som är påtagligt på den här skolan varje dag. Det sämsta med SSHL är kanske att det är väldigt intensivt att vara här. Det händer mycket hela tiden och dessutom har du allt skolarbete. Ibland är det svårt att komma bort lite och att bara kunna slappna av helt.

Vad skulle du vilja ge för råd till de elever som funderar på att söka till SSHL till hösten?

Definitivt att provbo! När man provbor, så går man på skolan i tre dagar, följer med på elevhemsaktiviteter och går på lektioner. Jag gjorde det själv och det är verkligen ett heltäckande sätt att se om livet som internatelev passar. Det är ett liv som passar de flesta, men inte alla, och då är det lika bra att märka det med en gång. Sedan skulle jag rekommendera alla som inte har tid/lust/ork att provbo, att bara komma ut hit till skolan och prata med lärare och elever. Det ger verkligen en bra och rättvis bild av skolan.

Hur ser du på de senaste skriverierna kring skolan?

Det är alltid tråkigt när man ser sin skolas namn i ett negativt sammanhang på löpsedlar. Självklart så är det väldigt synd om de utsatta personerna och det är viktigt att händelserna utreds. Sedan tycker jag också att det som har hänt på SSHL har fått lite för mycket plats i nyheterna. Det som har hänt är en seriös händelse, men inte en unik sådan. Det stör mig också att media inte vill skriva om allt positivt med SSHL, en skola som gör fantastiska saker för oss som går här. Men det säljer inga lösnummer och istället blir SSHL framställt som en skola där allt går fel.

Vad ska man göra för att säkerställa att alla mår bra på sin skola?

Jag tycker att det är viktigt att inkludera alla i aktiviteter man gör. Alla har inte lika lätt för att få nya vänner, och då är det lätt hänt att man lämnar dem utanför. Det är så lätt att bara fråga någon:” vi tänkte gå till caféet, vill du komma med”? Det kan verkligen göra någons dag, och då lär man känna varandra. Så det gäller att ta ett kollektivt ansvar, att inte lämna någon utanför. Något jag också tycker att skolan kan göra, är att organisera aktiviteter för hela skolan, exempelvis skolresor och fester, där alla är inkluderade, kommer in i gemenskapen, och bildar vänskapsband.

Vad har du själv för planer efter studenten?

Efter studenten ska jag förmodligen ta ett sabbatsår, då jag hade tänkt pusta ut efter arton år av skola. Jag ska då antingen göra lumpen, eller resa i Sydostasien och arbeta. Efter det vill jag fortsätta att studera, förhoppningsvis på Georgetown University i USA, med inriktningen Internationell politik.

Lycka till med dina planer!

Tack!

Lucia in Mariakyrkan

Lucia in Mariakyrkan 2012

Lucia in Mariakyrkan 2012

Today we celebrated Lucia in Mariakyrkan (St Mary’s Church) here in Sigtuna. As usual it was a beautiful ceremony with candlelight, christmas spirit and amazing singing and music under the direction of Michael Nahnfeldt. The church was full of visitors, both students, staff from the school and people from Sigtuna, most of whom know this is a lovely tradition here at SSHL. Lucia this year was Alexandra Roos, N13.

Lucia 2012 - Alexandra Roos, N13

Lucia 2012 – Alexandra Roos, N13

Our new school chaplain, Ingrid Norén Nilsson, led the Lucia celebration and some of our students was reading texts in both Swedish and English. We thank the staff at Mariakyrkan for once again letting us celebrate this tradition in the beautiful medieval church.

Lucia in  Mariakyrkan 2012

Lucia in Mariakyrkan 2012

Luciafirande i Mariakyrkan 2012

Luciafirande i Mariakyrkan 2012

Idag firade vi Lucia i Mariakyrkan här i Sigtuna. Det var som vanligt en vacker högtid med tända ljus och fantastisk sång och musik under ledning av Mikael Nahnfeldt. Kyrkan var fullsatt med besökare, såväl elever och personal som församlingsbor. Lucia i år var Alexandra Roos, N13.

Lucia 2012 - Alexandra Roos, N13

Lucia 2012 – Alexandra Roos, N13

Vår nya skolkaplan, Ingrid Norén Nilsson, ledde Luciafirandet och elever medverkade med textläsning på både svenska och engelska. Vi tackar Mariakyrkan för att vi än en gång fick fira ljusets drottning i det vackra medeltida kyrkorummet.

Luciafirande i Mariakyrkan 2012

Luciafirande i Mariakyrkan 2012


Christmas Fun

En tradition som eleverna ser fram emot och laddar för i veckor är vår julpysselhelg som gick av stapeln nu under helgen som gick. Detta är ett årligt evenemang där varje elevhem och våra dagelever visar upp varsitt spex. Även hemföräldrarna bjöd på ett bejublat nummer.

Bilder från Julspexet, foton Mats-Ola Mattsson, husfar på Björka.

 

Helgen ägnades åt julpyntande samt åt det prestigefyllda pepparkaksbygge där varje elevhem hade sitt eget tema – pepparkaksbyggena presenterades sedan för den stränga juryn på söndagskvällen. Tävlingen skedde enligt strikta regler, högst fem kilo pepparkaksdeg och alla dekorationer måste vara ätbara.

Förberedelser för tävlingen om bästa Pepparkaksbygge, foton Mats-Ola Mattsson, husfar på Björka.

 

Mer förberedelser för tävlingen om bästa Pepparkaksbygge, foton Ola Olsson, husfar på Midgården.

 

I år vann Björka med sin med sin vintriga stad och järnvägsstation. På andraplats kom Haga med, som sig bör, Haga slott och Midgården knep tredjeplatsen med ”The White House”.

Bilder av alla Pepparkaksbyggen, foton Mats-Ola Mattsson, husfar på Björka.

 

Kreativiteten var imponerande och den sattes på prov även i julrimstävlingen där alla elevhem fick i uppdrag att skapa ett rim till årets julklapp – ”hörlurar”. I år gick priset för bästa julrim till Haga med följande alster:

”Like earmuffs they cover my ears when it’s cold
With music richer than gold
Through every step, music follows my every move
Making me dance and making me groove
It keeps me company when I’m on the train
Or when I’m walking home in the rain
Pulse beating in my ears
The world transforms, and the sky clears
The sun shines bright
Music brings a new world to light”

Text: Eva Nilsson Lindin

Tom Kosnik from Stanford visits SSHL

Professor Tom Kosnik has a PhD from Stanford Graduate School of Business. Tom Kosnik teaches at Stanford in global entrepreneurship and technology entrepreneurship. Tom Kosnik has also taught marketing at Harvard Business School.

Lena Ramfelt, one of SSHL’s amazing parents, is a colleague of Tom Kosnik at Stanford and had arranged for our pupils at SSHL to get a chance to meet Tom Kosnik when he was in Sweden.

At 19:00 Wednesday evening, about 25 excited pupils of different ages listened to an inspiring presentation about the choices a person makes in life and that everyone should be aware that it may affect his/hers and others’ lives.

After a strong start with music and time to reflect on the message of the music Tom Kosnik underscored that all people have a spark, a special talent, and that it is everyone’s job to find this talent. There were a lot smiles and giggles when Tom, in a light hearted way, told us about his own life and the choices he has made.

Via the silver screen our pupils got to meet a few of the fantastic students that Tom teaches at Stanford, they got to know these students’ background, where they came from and what they were engaged in. There were many exciting entrepreneurs among these young Stanford students that our pupils were inspired by.

Our pupils had many good questions about the range of courses that Stanford University can offer, admission to Stanford and life as a student at the school. Many pupils stayed long after the presentation was over to continue the conversation with Tom Kosnik.

Text: Ingrid Annet Nordstrom, advisors at SSHL Professor Tom Kosnik från Stanford University USA gjorde för tredje året i rad ett uppskattat besök på SSHL.

Professor Tom Kosnik har en PhD från Stanford Graduate School of Business. Tom Kosnik undervisar på Stanford inom globalt entreprenörskap och tekniskt entreprenörskap. Tom Kosnik har också undervisat i marknadsföring på Harvard Business School.

Lena Ramfelt, en av SSHL’s fantastiska föräldrar, är kollega med Tom Kosnik på Stanford och hade sett till att eleverna på SSHL fick ett tillfälle att träffa Tom Kosnik när han var i Sverige.

19:00 onsdag kväll var det ca 25 förväntansfulla elever i olika åldrar som lyssnade till en inspirerande presentation om de val en människa gör i livet och att alla skall vara medveten om att man kan påverka sitt och andras liv.

Efter en stark inledning med musik och reflektion över budskapet i musiken underströk Tom Kosnik att alla människor har en gnista, speciell talang och att det är var och ens uppgift att hitta denna talang. Det var mycket leenden och fniss när Tom på ett lättsamt sätt berättade om sitt eget liv och de val han har gjort.

SSHL eleverna fick på vita duken möta ett antal fantastiska studenter som Tom undervisar på Stanford, för att lära känna dessa studenters bakgrund, var de kom ifrån och vad de nu var engagerad i. Det var många spännande entreprenörer bland dessa unga Stanford-studenter som våra elever fick inspireras av.

SSHL-eleverna hade många bra frågor kring det utbud av kurser som Stanford University kan erbjuda, antagning till Stanford och livet som student på Stanford. Många elever stannade kvar långt efter att tiden var slut för att fortsätta det givande samtalet med Tom Kosnik.

Text: Ingrid Annet Nordström, SYV på SSHL

Thanksgiving at Björka

Last week our houseparent Stina was accompanied in the kitchen by Denise Lynch and Elleonor Romell, mothers to two of our pupils. The trio got the whole of Björka to soar on unexpected culinary heights. Our “Hemråd” (House Council) helped immensely as usual, and did a fantastic job with practical things like setting the tables, decorating and taking care of the dishes. Thanksgiving has now become a tradition at Björka, and various celebrations of this kind are held in all of our dormitories.

The evenings menu:

Turkey with fruit and nut stuffing
Mashed potatoes
Glazed carrots
Broccoli casserole
Sweet potato casserole
Cranberry sauce
Apple, Blueberry and Pumpkin pies!

Text: Mats-Ola Mattsson, houseparent at Björka

Below you’ll find some photos from the evening. Photographers are Dan Lynch, father to one of the Björka girls, and Mats-Ola Mattsson, houseparent at Björka.

I förra veckan fick husmor Stina sällskap i köket av två av våra mammor, Denise Lynch och Elleonor Romell. Den här trion fick hela Björka att sväva på oanade kulinariska höjder. Hemrådet gjorde som vanligt en fantastisk insats när det gäller det praktiska, dukning, dekoration och disk mm fixades med blixtens hastighet. Thanksgiving har nu blivit en tradition på Björka, och olika festligheter av det här slaget hålls på alla våra elevhem.

Kvällens meny:

Turkey with fruit and nut stuffing
Mashed potatoes
Glazed carrots
Broccoli casserole
Sweet potato casserole
Cranberry sauce
Apple, Blueberry and Pumpkin pies!

Text: Mats-Ola Mattsson, husfar på Björka

Här nedan kan ni se lite bilder från kvällen, fotografer är Dan Lynch, pappa till en av Björkaflickorna, samt Mats-Ola Mattsson, husfar på Björka.

Laos 2012

We arrived in Luang Prabang on October 24th and were taken to a hostel by David Jonsson and Jesper Lejfjord who represent World Volunteer, the organisation that arranged our trip. At the hostel we inspected the hard beds, dirty showers and outdated toilets with skepticism. The next morning we began our exhausting four-hour long hike toward the village.

Our group was split up upon arrival and my friend, Anja Svensson, and I were introduced to a man who did not speak any English. We greeted him as we had been taught: “Sabaidee”, folded our hands together and bowed. His mud hut would be our home for the next week and it was not an easy adjustment. There were no windows, in the one big room where the entire family lived and only hard bamboo sticks to sleep on. The toilet consisted of a hole in the ground and the shower was a single tap in a very public area.

The loud roosters woke us up at 4 AM every morning and at 7 o’clock we got up for breakfast – rice and lettuce. After breakfast the hard work began. We were assigned different tasks such as making mud by stomping in a mixture of hay, clay and water. We also chopped hay, made bricks and built the construction using mud and bricks. After the morning shifts everyone returned to their families for lunch – rice and lettuce. Once the afternoon shifts ended we played with the children using body language and the basic Lao words we had learnt. Dinner consisted of rice and lettuce, a meal that was met with some reluctance after five days of the same diet. The evenings ended with a reflection upon the day’s work until we returned to sleep on our bamboo sticks.

The time spent in the village was incredibly rewarding for us all; we got a chance to experience a completely different culture, work hard and feel that we were truly helping people. When we returned to the same hostel as on the first night, the soft beds, private showers and functio­ning toilets were met with warm approval. The trip to Laos was a once-in-a-lifetime experience that none of us will ever forget and we definitely recommend all students in DP14 to go next year.

Text: Natasha Patel, DP13

There’s also a film from the trip by Maureen Stringer, you can watch it either in our Movie Archive, or at Maureens YouTube-channel.

Photos: Maureen Stringer, DP13 – More photos (by Gustav Wideroth) below.

Photos below: Gustav Wideroth, DP13

Vi anlände i Luang Prabang den 24 oktober och togs till ett vandrarhem av David Jonsson och Jesper Lejfjord som representerar World Volunteer , den organisation som arrangerade vår resa. Väl framme på vandrarhemmet betraktade vi de hårda sängarna, de smutsiga duscharna och föråldrade toaletterna med stor skepsis. Nästa morgon började vi den långa och tröttsamma, fyra timmar långa, vandringen mot byn.

Vår grupp delades upp vid ankomst och min vän, Anja Svensson och jag introducerades för en man som inte talade någon engelska. Vi hälsade på honom som vi hade fått lära oss: ”Sabaidee”, höll ihop våra handflator mot varandra och bugade. Hans lerhydda skulle bli vårt hem för den kommande veckan, och det var inte en lätt omställning. Det fanns inga fönster, hela hyddan bestod av ett enda stort rum där hela familjen bodde, och man hade endast hårda mattor av bambupinnar att sova på. Toaletten bestod av ett hål i marken och duschen var en vattenkran på en mycket allmän plats.

De högljudda tupparna väckte oss klockan 4 varje morgon och klockan 7 gick vi upp för att äta frukost – ris och sallad. Efter frukosten började det hårda arbetet. Vi blev tilldelade olika uppgifter, som till exempel att göra bygglera genom att stampa ihop en blandning av hö, lera och vatten. Vi hackade även hö, gjorde tegel och byggde väggar med lera och tegel. Efter morgonskiftet gick alla tillbaka till sina familjer för lunch – ris och sallad. När eftermiddagsskiften var över lekte vi med barnen och använde kroppsspråk och de grundläggande Laos ord vi hade lärt oss. Middagen bestod av ris och sallad, en måltid som möttes med viss tvekan efter fem dagar av samma kost. Kvällarna avslutades med en reflektion över dagens arbete innan vi återvände för att sova på våra bambumattor.

Tiden i byn var otroligt givande för oss alla, vi fick en chans att uppleva en helt annan kultur, arbeta hårt och känna att vi verkligen hjälpte människor. När vi återvände till samma vandrarhem som vi kommit till den första natten, välkomnade vi de mjuka sängarna, privata duscharna och fungerande toaletterna med värme. Resan till Laos var en enastående upplevelse som ingen av oss någonsin kommer att glömma och vi rekommenderar definitivt alla elever i DP14 att resa nästa år.

Text: Natasha Patel, DP13

Det finns också en film från resan av Maureen Stringer, du kan se den i vårt filmarkiv genom att klicka här, eller på Maureens YouTube-kanal.

Foto: Maureen Stringer, DP13 – Fler foton (av Gustav Wideroth) finns längre ner på sidan.

Foton nedan: Gustav Wideroth, DP13

Interview with Erik Belfrage

Erik Belfrage, chairman of the board, Sigtuna School Foundation

Erik Belfrage, chairman of the board, Sigtuna School Foundation

Erik Belfrage is chairman of the Board of Governors for the Sigtuna School Foundation. He is deeply involved in the school’s operations and was himself a pupil at the school from 1957 to 1964.

Erik, when you look back. How do you view your school career?

I think back positively upon my time at school and have many happy memories. Those friends I made at school I continue to have today.

How different is today’s SSHL from the school you knew as a pupil?

Of course, there is a big difference. In my time you could hardly travel home during term time and the standard of accommodation was a little more austere. Furthermore, there was not the same opportunity to keep in contact with parents and family, as we did not have computers or mobile phones. However, I feel the same warmth and fellowship today at SSHL as I did as a pupil. It is also gratifying to see that so much from the past lives on, even if it may be in another form.

Can you give examples?

Yes, the inter house league, for example, where boarding houses compete against each other in various sports, or our traditional Christmas activities, the St Lucia celebration and our ceremonious graduation festivities. This is always fun to see.

Last year was turbulent in many ways, not least with regard to the debate about boarding schools. What is your view of all this?

We must obviously be open to scrutiny just as any institution in the community. It is also important to continually reflect upon that which we can improve. However, it is saddening when an isolated incident overshadows all the positive aspects of SSHL. We have a fantastic school with high academic standards and ambitious pupils. In addition, we have a committed and highly competent staff.

What are the challenges we face?

We face the immediate prospect of decreasing numbers in our year groups; however, I am convinced the school will continue to attract ambitious pupils, both from Sweden and overseas. Simultaneously we must develop and be more open to the outside world. It is pleasing the Department of Education has recently decided to reinstate the subsidy payments to SSHL, without finding any discrepancies in our accounting. Furthermore, the ombudsman for young people and children has confirmed that we follow the terms of the Education Act and other directives with regard to the security and well-being of pupils and the prevention of bullying. At the same time it is the responsibility of everyone to work even more intensively to ensure the continued well-being and contentment of all pupils.

There are rumours of cutbacks at the school, are you able to comment?

We are administered by a non-profit making Foundation. This means that all money is invested in the school operations and in pupils. However, from time to time it is also natural to review costs and expenditure. When the number of pupils and year groups begin to decrease then we need to take a close look at our running costs. There is nothing strange in this. It is a case of both accelerating and being ready to apply the brakes. As new families and pupils find their way to SSHL we can expand and invest in the future. We plan to increase efforts in areas of marketing and communication, an example of this is the new home page. Nevertheless, the fact remains it is vital to focus on even higher quality in all aspects of school life and particularly, for our pupils, we must foster stronger bonds of fellowship and joyfulness in daily life. This in turn will lead to new pupils enrolling at our fine school.

Will the boarding school in its present form survive?

Yes, I presuppose it will. Being a student at a boarding school is rewarding and enriching in many ways. In addition to the fine education and proximity of both teachers and friends, pupils develop socially when they must take care of themselves. Maybe it is not a form of schooling which suits everyone, but for ambitious students who are looking for a good study environment, SSHL is a very good option.

Thank you for your time, Erik. Is there anything more you would like to add?

Yes, I would like to take the opportunity to wish every pupil good luck with their studies in the final stages of the term. To all the staff and parents I would like express my gratitude for all the invaluable work and commitment.

Erik Belfrage, ordförande i Sigtuna skolstiftelse

Erik Belfrage, ordförande i Sigtuna skolstiftelse

Erik Belfrage är ordförande i skolstiftelsens styrelse. Han är djupt engagerad i skolans verksamhet och var själv elev under åren 1957 till 1964.

Erik, när du ser tillbaka. Hur ser du på din egen skolgång på SSHL?

Jag ser väldigt positivt på min tid på skolan och har många ljusa minnen härifrån. Många av de vänner jag fick under skoltiden har jag fortfarande kvar än idag.

Hur skiljer sig dagens SSHL från när du gick här?

Det är självklart stor skillnad. På min tid kunde man knappt åka hem under terminen och vi bodde även lite mer spartanskt. Det fanns ju inte heller samma möjligheter att hålla kontakten med föräldrar och syskon som finns idag. Vi hade ju varken datorer eller mobiler. Samtidigt tycker jag att jag känner samma värme och gemenskap nu, som det fanns på den tiden. Det är också roligt att se att det finns så mycket som lever kvar, även om det är i en annan skepnad.

Kan du ge exempel?

Ja, till exempel hemserien där elevhemmen tävlar mot varandra i olika sporter. Eller vårt traditionsenliga julpyssel samt högtidliga firande av lucia och studenten. Det är alltid kul att se.

Förra året var ett turbulent år på många sätt, inte minst med anledning av debatten kring internatskolorna. Hur ser du på det?

Vi ska självklart granskas som vilken annan aktör i samhället som helst. Det är viktigt att hela tiden fundera över hur vi kan bli bättre. Men, det är tråkigt när enstaka händelser överskuggar det positiva som finns på SSHL. Vi har en fantastisk verksamhet med hög akademisk standard och med ambitiösa elever. Dessutom har vi en engagerad och mycket kompetent personal.

Vad har vi för utmaningar?

Vi står inför minskande elevkullar, men är övertygade om att vår skola kommer fortsätta att locka ambitiösa elever. Både från Sverige och utomlands. Samtidigt måste vi utvecklas och bli mer öppna mot vår omvärld. Det är glädjande att konstatera att Skolverket nyligen beslutat att återuppta utbetalningarna till oss, utan att ha hittat ett enda fel i vår redovisning. Dessutom har Barnombudsmannen fastställt att vi följer Skollagen och övriga bestämmelser när det gäller elevers trygghet och förebyggande av mobbing. Samtidigt är det allas ansvar att fortsätta att arbeta ännu mer intensivt för att säkerställa samtliga elevers trygghet och trivsel.

Det ryktas om besparingar på skolan, hur kan du kommentera det?

SSHL förvaltas av en stiftelse utan vinstintresse. Det innebär att alla pengar investeras i verksamheten och i eleverna. När elevantalet och kullarna minskar behöver vi se över vår kostnadskostym löpande. Det är inget konstigt med det. Samtidigt måste vi både gasa och bromsa. Genom att nya familjer och elever söker sig till oss så kan vi växa och satsa framåt. Vi kommer öka insatserna inom kommunikation, ett exempel är den nya hemsidan. Men, faktum är att det viktigaste är att skapa ännu högre kvalitet och mer gemenskap och glädje i vardagen för våra elever. Det kommer i sin tur leda till att nya elever söker sig till vår fina skola.

Kommer internatformen att överleva?

Ja, det utgår jag ifrån. Att vara elev på en internatskola är utvecklande på många sätt. Förutom den fina undervisningen och närheten till både lärare och kompisar, så utvecklas man socialt när man tar hand om sig själv. Det kanske inte är en skolform som passar alla, men för ambitiösa elever som vill ha studiero så är SSHL ett väldigt bra alternativ.

Tack för din tid, Erik. Har du något mer du vill tillägga?

Jag skulle vilja passa på att önska alla elever lycka till med sina studier nu i slutskedet av terminen. Till personal och föräldrar skulle jag vilja rikta ett stort tack för allt arbete och engagemang, som är ovärderligt.

Elementary School dinner

Time again for our annual success, the ”Grundskolemiddagen”, a special dinner for all our pupils in elementary school here at SSHL. This years theme for the dinner was ”Famous”, and it was impressive to see the creativity and happiness our pupils create together. The lovely evening began with world-class canapés, cider in tall glasses, great steaks and an ice cream dessert. We also got to enjoy a musical performance by our older students, Beata Borelius-Larsson and Marcus Crowther.

The evening was further enhanced with competitions and a nice friendly community that we create together here at our school.

The Schools student support group, ”Ace of Hearts”, is the proud organizer of this evening.

Below you’ll find some pictures from the night, click on them to get a larger version.

Photo: Mats-Ola Mattsson, houseparent at Björka
Text: Bo Mattson, houseparent at Tallåsen and adult supervisor for ”Ace of Hearts”

Då var det dags igen för vår årliga succé, Grundskolemiddagen för våra elever på SSHL. Kvällens tema var Famous, imponerade vilken kreativitet och glädje våra elever skapar tillsammans. Denna härliga kväll inleddes med snittar i världsklass, cider i höga glas, goda köttbitar och en glassefterrätt. Vi fick också njuta av ett musikframträdande av våra äldre elever, Beata Borelius-Larsson och Marcus Crowther, vilka stjärnor!

Kvällen kryddades också av tävlingar och en fin kamratgemenskap, som vi skapar tillsammans i vår fina skola.

Skolans kamratstödjarförening, Hjärter Ess, är stolt arrangör av denna kväll.

Här nedan kan ni se lite bilder från kvällen, klicka på bilderna för att få en större version.

Foto: Mats-Ola Mattsson, husfar på Björka
Text: Bo Mattson, husfar på Tallåsen och vuxenansvarig för Hjärter Ess