Publicerat 21 februari 2022
SSHL-elever deltog på Christer Fuglesang-dagarna
Fyra av våra elever i årskurs 9 och MYP4 fick ta emot stipendium och delta vid “Christer Fuglesang-dagarna” i Stockholm, 20-22 januari 2022. Här delar en av eleverna med sig av sina upplevelser:
“Jag heter Charlotte Ellefors och är student i MYP4. I januari fick jag chansen att tillbringa en helg i Stockholm och lära mig mer om astronomi. Evenemanget hette Christer Fuglesang-dagarna och hölls av den svenska organisationen Astronomisk ungdom.
Den mesta tiden spenderades i luftiga och sofistikerade klassrum i Albanova; ett fysik-, astronomi- och bioteknikcentrum som drivs av Kungliga Tekniska Högskolan och Stockholms universitet. Syftet med detta underbara evenemang var att öka niondeklassares intresse av Natur- och Teknikprogrammen på gymnasiet.
Det började på en torsdag. Vi möttes alla i Albanova av välkomnande personal och skickades ner till ett klassrum där vi började med att lära känna varandra. Centret är byggt i en oval form med mycket högt i tak och enorma fönster i mitten. Allt var väldigt nytt och spännande. Vi fick vår handledare och våra handledargrupper.
Senare när alla hade kommit fick vi ett papper med ett “rymdord” skrivet på. Vi skulle alla sortera ut storleken på dessa ord från minsta till största. Jag fick ordet Ceres. Du kanske inte har någon aning om vad det här ordet betyder, men oroa dig inte, jag visste det inte heller. Ceres är en dvärgplanet i asteroidbältet mellan Mars och Jupiters banor. Jag trodde det var en stjärna. Hur som helst, den här aktiviteten visar bara hur lätt det är att lära sig saker genom att göra det roligare.
Med det sagt så gick dagen vidare. Vi hade en mycket lärorik och inspirerande föreläsning med Sveriges enda astronaut, Christer Fuglesang. Föreläsningen med Fuglesang var mycket fängslande och fascinerande. Han berättade om sina rymduppdrag, hur han blev astronaut och om livet i rymden. Jag blev förvånad över hur lång tid det tog för honom att åka på sitt första uppdrag, och den galna utrustningen de tränade med. Jag tvivlar inte på att alla i rummet var förvånade och inspirerade efter hans presentation.
Senare åt vi middag och begav oss till vandrarhemmet i Zinkensdamm där vi tillbringade nätterna. Schemat var fullspäckat med aktiviteter och lektioner och det var alltid något på gång.
På fredagen lärde jag mig om rymd-science fiction, dosimetri, kosmologi, bildandet av galaxer, forskning om solen och vi hade även en laboration där vi programmerade robotar i ett datorprogram. Vi rörde alla i flytande väte och Andreas på bilden hällde det på våra händer också. Det var en ganska konstig känsla men en fantastisk upplevelse.
Däremellan hade vi sociala aktiviteter, raster och fikapauser, samt lunch i den avkopplande restaurangen på nedre våningen i Albanova. När vi var klara med alla våra föreläsningar, antecknat och bytt om till klänningar och kostymer var det dags för middag. Astronomisk ungdom hade förberett en trerätters middag i restaurangen på Albanova. Maten var utsökt och vi hade alla en riktigt trevlig stund när vi pratade med varandra.
Lördagen var sista dagen. Vi var alla väldigt ledsna eftersom det här var sista gången vi träffades och hade föreläsningar som dessa. Vi lärde oss om kosmisk strålning och gjorde ett experiment med myoner. Experimentet var extremt svårt och bara en av våra ledare kunde lösa det.
Slutligen skulle jag vilja säga hur mycket denna erfarenhet har väckt min nyfikenhet inom astronomi, matematik och fysik. Varje dag hör jag elever klaga på hur svåra dessa ämnen är och hur de har gett upp dem. Genom att ändra sitt tankesätt kan vem som helst förstå det. Jag har haft negativa tankegångar och tänkt att jag aldrig skulle kunna vara smart nog att förstå matematik eller ens fysikens mest grundläggande lagar. Men under de senaste åren har jag ändrat mitt tänk och numera ser jag fram emot en mattelektionerna. Jag vet att de här ämnena är väldigt akademiska och svåra på sitt sätt, men jag vill bara att vi som elever ska tro på oss själva.
Organisationen astronomisk ungdom har även Sommarforskarskolan, och jag vill uppriktigt uppmana er att söka upp det. Efter dessa två spännande dagar i januari funderar jag faktiskt på att läsa fysik på gymnasiet, IB Diploma-programmet eller kanske på universitetet.”
Text och bild: Charlotte Ellefors, klass MYP5