Publicerat 30 september 2022
Filippa och Freya tillbaka från expedition i fjällen
Foto: eleverna själva
Två av våra elever i IB DP24, Filippa Samuelsson och Freya Briggs, har precis kommit hem från en äventyrlig expedition i de svenska fjällen.
Förutom Filippa och Freya bestod expeditionen av ytterligare sju skolkamrater och personal. Gruppen genomförde en tre dagar lång fjällvandring på nästan fem mil, ett uppdrag som ingår i The Duke of Edinburgh Award.
The Duke of Edinburgh Award är ett internationellt välkänt fritidsprogram som är tillgängligt för alla elever på SSHL. På den här nivån som kallas Silver, är en av utmaningarna att skaffa sig kunskaper och färdigheter för att planera och genomföra en expedition. Och detta mål uppnåddes med bravur av eleverna på denna vandring.
Resan startade i Uppsala där expeditionen gick ombord på ett nattåg som skulle ta dem till Storulvån via Östersund. Storulvån är en fjällstation nära Duved i mellersta Sverige, känd för vandrare. Detta var utgångspunkten för våra elever när de gav sig ut på den tre dagar långa vandringen längs den vackra och populära leden Jämtlandstriangeln.
Eleverna vandrade under ledning av Niklas Lönnqvist som är idrottslärare, samt skolans sport- och fritidschef, Thomas Persson. Expeditionen passerade fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren, där gruppen övernattade i fjällstugor. Större delen av tiden tillbringades ovanför trädgränsen med milsvid utsikt över bergsryggar, himmel och passerande renar, floder och sjöar.
Den sista dagen, innan gruppen begav sig tillbaka till civilisationen, steg Freya och Filippa upp tidigt på morgonen för att ta sig till toppen av berget Getryggen, 1382 meter, och se solen gå upp. Även om de svenska fjällen är ganska blygsamma i höjd, så är vyerna spektakulära och terrängen fysiskt krävande.
Freya och Filippa går i klass DP 23 på internationella IB-programmet på SSHL. Freya är internatelev, Filippa bor i Sigtuna. De har många exempel att dela med sig av när jag frågar dem vad som var expeditionens bästa ögonblick:
– Jag skulle säga att det bästa var att få umgås med vänner, och utforska naturen. Även toppbestigningen på den fjärde dagen, då vi steg upp tidigt för att se soluppgången. Och när vi kom till de olika fjällstationerna, och bastun med utsikt. Och att vi kunde fylla våra vattenflaskor och dricka vattnet direkt från älven. Och när vi badade i älven – eller ja, det var mer som ett väldigt snabbt dopp!
Fanns det något som var utmanande?
– Maten! Vi borde ha förberett oss mer, man underskattar hur mycket man äter. Och vi var tvungna att ordna alla våra måltider och bära allt själva i våra ryggsäckar.
Freya och Filippa gillade inte riktigt den frystorkade maten som erbjöds, utan åt mest av annat som de hade med sig; pasta, nudlar, nötter och bars:
– Vi gick en träningsvandring för en månad sedan på Upplandsleden. Då fick vi prova frystorkad mat och jag gillade det inte riktigt, förklarar Filippa.
Hur kommer det sig att ni gick med i The Duke of Edinburgh?
– Det var min filosofilärare, Ms Hawking, som introducerade mig för The Duke, säger Filippa. Jag gjorde bronsnivån förra året.
– Jag gjorde bronsnivån på min gamla skola, och när jag fick reda på att programmet fanns här så började på Silvernivån i höstas, säger Freya.
Vad betyder programmet för er?
– Det är riktigt bra för ditt CV och för dina framtida universitetsansökningar, och det är något vi båda vill uppnå, förklarar Freya. Och vi gör redan CAS-aktiviteter (Creativity, Action, Service) på IB Diploma-programmet, som passar bra tillsammans. Men det är såklart roligt också!
The Duke of Edinburgh Award introducerades 2020 som ett fritidsprogram på SSHL. Hur har programmet tagits emot hittills?
– Programmet har tagits emot väl av eleverna, säger Björn Nordgren, som är ansvarig för programmet på SSHL. Det har vuxit från fjorton elever första året till tjugofem aktiva elever i år. Eleverna attraheras av programmets goda rykte, det är erkänt världen över. Och så är det en personlig utmaning, man utvecklas som individ genom att fullfölja programmet, fortsätter Björn.
Varför är programmet så bra?
– Den främsta styrkan med programmet är att eleverna får utmana sig själva genom att skapa mål i olika aktiviteter som de redan tycker om eller i något som de alltid velat prova, berättar Björn. På så sätt blir det inte för betungande – men det utvecklar elevens engagemang och målmedvetenhet.
– Att vandra i fjällen i tre dagar är inte det lättaste! Men det här är en ambitiös elevgrupp. Dessutom så är ju fjällen otroligt vackert och det blir en resa som de lär minnas resten av livet. De klarade utmaningen galant och de hade kul, avslutar Björn.
För fler foton, se nederst på sidan.
Duke of Edinburgh Award är ett internationellt välkänt fritidsprogram för personlig utveckling.
Förutom att planera och genomföra en expedition, kräver programmet också utveckling av kunskaper och färdigheter inom ett specifikt ämne eller område, att utveckla fysisk kapacitet inom ett specifikt område och att osjälviskt erbjuda din tid och hjälp till andra.
Nedan: Filippa Samuelsson och Freya Briggs, IB DP24.