Publicerat 17 april 2024
Grattis till årets elever på Mentorskapsprogrammet
Idag har vi diplomerat årets adepter under festliga former.
Med examensprov, middag och diplom gratulerade vi årets elever på Mentorskapsprogrammet till ett väl genomfört år av utmaningar och lärdomar, tillsammans med våra mentorer.
Mentorskapsprogrammet drivs av Förbundet Sigtunafördettingar. Varje läsår får en grupp elever på SSHL möjlighet att delta i programmet, som är mycket uppskattat. Under året har elever och mentorer samlats för gemensamma föreläsningar, workshops och studiebesök, varvat med egna möten och kontakt för samtal.
Mentorerna består av en grupp före detta elever, “Fördettingar”. Varje mentor matchas med en elev som man följer under ett läsår. Under de tio år som Mentorskapsprogrammet har funnits har över 100 elever blivit coachade och lotsade av mentorer som alla varit elever vid SS, SHL och SSHL.
Här får ni möta några av årets 30 mentorer och elever!
Johan Berch: “Jag har fått en vägledare”
En av eleverna på årets program är Johan Berch som är 18 år och tar studenten på IB Diploma Programme i vår. Johan bytte skolan i Frankrike mot SSHL och Sigtuna när han skulle börja i sjuan. Här har Johan känt sig hemma redan från början, som internatelev på elevhemmen Herrgården och Backa.
Hur kom det sig att du gick med i Mentorskapsprogrammet?
– Några äldre skolkamrater som var med i Mentorskapsprogrammet berättade om sina positiva erfarenheter och tyckte att jag skulle söka. Jag hoppades få bra kontakt med någon som kunde stötta mig, någon helt utomstående. Någon som kanske kan hjälpa mig även i framtiden.
På Mentorskapsprogrammet har Johan fått en vägledare. Han berättar att hans mentor drar fram tankar och idéer om vad som driver honom som människa:
– Det blir en helt annan sak när man pratar med någon som inte står en nära inom familjen. På ett sätt som en vän, och ett stöd. Han frågar alltid varför, varför, varför, så att jag ska komma vidare.
Vad har du uppskattat mest?
– Studiebesöket på SVT var supertrevligt. Jag gillade också workshopen om kroppsspråk. Jag märker att jag ser mer tydligt hur andra agerar nu. Men det trevligaste och mest givande har relationen med min egen mentor varit.
Vad har du lärt dig under programmet?
– Jag har lärt mig att titta in i mig själv mycket mer. Att tänka på vad jag gör på ett annat sätt. Att reflektera. Vilket är det som IB lär ut också, inom det akademiska, men nu gör jag det mycket mer i det personliga, dagliga livet, vilket ger en väldigt annorlunda syn på livet.
Johans mentor – Raymond Ahlgren, Performance Coach:
Hur kommer det sig att du deltar som mentor?
– Grunden till i princip allt välmående är att ge! Det handlar helt enkelt om att be of service. Så när jag fick frågan om jag ville vara mentor var svaret en ‘no brainer’! Dessutom älskar jag SSHL. Mina sju år på skolan var bland de lyckligaste i mitt liv – allt jag kan göra för skolan ser jag som en självklarhet.
Raymond berättar att eftersom han är egenföretagare så har Johan och han talat mycket utifrån det personliga och professionella perspektivet, ledarskap och personlig utveckling:
– Våra samtal har handlat om drivkrafter och vårat ”Varför” – dvs varför vi gör olika saker och vad som driver oss. Mentorprogrammet är ett väldigt bra och fint initiativ. Jag önskar att vi hade haft något liknande på min tid!
Margareta Backlund: “Jag har lärt mig att be om hjälp och att prioritera”
Margareta Backlund är 18 år och tar studenten på IB Diploma Programme i vår. Hon är svensk, men född och uppvuxen i Kalifornien och började på SSHL i IB MYP5 som internatelev på Skoga.
Margareta tänkte att Mentorskapsprogrammet var en bra källa till att utforska vad hon vill göra efter studenten.
Vem är din mentor?
– Åsa Lundberg är min mentor. Hon är pensionär idag, men har arbetat inom många olika yrken och bott i många olika länder. Vi brukar träffas några gånger i månaden och fika och prata om hur det går just nu i skolan och socialt, och om framtiden.
Vad har du lärt dig under programmet?
– Åsa har hjälpt mig att prioritera. Jag har så mycket jag vill göra, Åsa har lärt mig att man måste kunna be om hjälp och att prioritera. Jag uppskattar mycket att jag har haft en person att prata med, som har erfarenhet från olika yrken och erfarenhet i livet. En vuxen som inte är mina föräldrar eller lärare. Hon har hjälpt mig zooma ut från allt som händer och hantera de sociala delarna i livet.
Hur ser du på framtiden?
– Mentorskapsprogrammet har fått mig att inse att det finns så många saker att göra, och allt är inte bara svart eller vitt. Man måste inte bestämma allt redan här och nu, få ett jobb och tänka att allt är klart. Man kan börja med något som man gillar och sedan utvecklas från det. Det finns tid att utvecklas.
– Jag rekommenderar Mentorskapsprogrammet! Det är viktigt och bra för alla. Även om man tror att man redan vet vad man vill göra.
Lennart Linnér – mentor:
Lennart Linnér är före detta elev på SHL och har en lång karriär bakom sig som ambassadör och diplomat, och som anställd på UD i över 40 år. Lennart är en av årets mentorer och i år handleder han sin tredje elev på Mentorskapsprogrammet.
– Jag tycker verkligen att mentorskapet är så viktigt. Det är roligt att bolla idéer och försöka ge råd, och prata om allt möjligt, till exempel hur det är att jobba och bo utomlands. Det är också kul med de olika studiebesöken. Jag försökte ordna ett besök på UD för eleverna i år, men av tidsskäl kan ett sådant besök bli av först till hösten.
Hur kom det sig att du blev mentor?
– Det är kul att ge tillbaka lite grann, jag trivdes jättebra på SHL som skolan hette då, och det är ju roligt att kunna dela med sig av sina erfarenheter efter en spännande tid på UD. Varför inte bjuda lite på det när jag kan!
Helena Alvin – mentor:
Helena Alvin är även hon före detta elev, och mentor för andra året. Hon har arbetat för Sverige och EU-kommissionen i Bryssel i över 16 år och är idag kansliråd på UD i Stockholm.
– Jag rekommenderar alla som känner att de har något att dela med sig av att ställa upp, för det är väldigt givande. Det handlar ju inte bara om studier och arbete, utan också om livserfarenhet.
Helena känner att hon har kunnat bolla idéer och tankar om framtiden med sin adept, och tipsa om olika vägar in till praktik och jobb om man vill jobba med internationella frågor.
– Det är roligt att få prata med ungdomarna. De behöver fler vuxna att prata med, de lyssnar inte alltid så mycket på sina föräldrar.
Monica Holmvik Persdotter, programansvarig:
– Mentorskapsprogrammet är ett tillfälle för före detta elever att dela med sig av sina erfarenheter, och ett tillfälle för elever att få samtala med någon som delar erfarenheten av att ha gått på skolan. Det är ett värdefullt utbyte för både mentorer och elever att få dela och lära av varandra.
Jesper Norberg, programansvarig:
Varför tycker du att Mentorskapsprogrammet är viktigt?
– Dels är det viktigt för att det är en länk mellan dagens elever på skolan och tidigare elever. Tradition och historia har alltid varit viktigt för skolan. Men viktigast är att det är stöd för eleverna på SSHL.
– Jag har själv två söner i samma ålder och vet hur många funderingar, och vissa fall oro, som de har över framtiden. Att få en chans att prata med någon med samma skolerfarenhet, men som inte är ens förälder, tror vi kan vara ett viktigt stöd. En bra förberedelse inför vuxenlivet.
Ditt arbete i programmet är ideellt. Vad driver dig att ställa upp?
– Jag var internatelev på SSHL under fyra år. Trots att det har gått 35 år sedan jag tog studenten, så har jag fortfarande väldigt starka känslor för skolan. SSHL har helt klart hjälpt till att forma den personen som jag är idag.
– När jag fick frågan om jag ville hjälpa till med programmet, var det självklart att ställa upp. Jag ville ge någonting tillbaka till skolan då SSHL har haft ett så starkt inflytande på mitt liv. Dessutom är det väldigt roligt!
Ett stort tack till årets mentorer och till Förbundet Sigtunafördettingar.
Och grattis till våra elever!
Mer än en fantastisk utbildning – om programmet