Publicerat 24 oktober 2024
Rapport från Model EP i Aten – Majas dagbok
Våra elever Maja Oxenvad och Rebecca Lif i SA25, reste till Aten för att delta i höstens Model EP – European Parliament.
Model EP är en internationell simulering av arbetet i European Parliament EP för skolungdomar. Tillsammans med sina lärare och fyra andra elever från Viktor Rydbergs skola VRG, har Maja och Rebecca arbetat intensivt i Model EP-kommittén och tränat på hur det verkliga arbetet i EP går till.
Här är Majas dagbok och redogörelse från arbetet under de tre dagarna i Aten, hösten 2024:
Kommittéarbete
Under tre dagar arbetade vi i kommittén. Första dagen diskuterade vi problem och konsekvenser av våra frågor och varför de var viktiga, vilket gav intressanta perspektiv. Vi började även öva på formella procedurer inför Plenary Session, sammankomsten där delegaterna röstar om alla resolutionerna.
Dag två och tre fokuserade vi främst på lösningar, vilket krävde att vi ständigt sökte och letade ny information under arbetets gång. Detta gjorde arbetet väldigt intressant och roligt, eftersom man inte kunde förbereda sig helt i förväg. På sista dagen fördelade vi också talar rollerna inför generalförsamlingen genom roliga aktiviteter, vilket var både skojigt och effektivt.
Lobbying
Under lobbying fick vi alla resolutioner samlade i en så kallad “resolution booklet”. Direkt började alla granska varandras förslag för att hitta fel och brister. Ett amendment innebär i princip en lagändring, som man föreslår baserat på dessa upptäckta problem. Under lobbying gick deltagarna runt med sina idéer om amendments och samlade underskrifter från de som höll med om den föreslagna ändringen. Amendments presenteras formellt senare under Plenary Session.
Plenary session
På torsdagen och fredagen samlades vi i Atens gamla parlament för att presentera och rösta om de färdiga resolutionerna.
Efter att en kommitté hade besvarat faktafrågor om sin resolution presenterades ett av de amendments som hade fått underskrifter under gårdagens lobbying. Den delegat som hade skrivit det amendment som presenterades fick besvara debattfrågor från kommittén och resten av delegaterna. Efter det röstade samlingen om ändringen skulle skrivas in i resolutionen.
Därefter skulle kommittén försvara sin resolution under den öppna debatten, då alla delegater kunde ställa frågor om resolutionen och dess brister. Under alla dessa moment var de formella procedurerna särskilt viktiga; bland annat behövde varje delegat tilltala den ordförande som gav hen ordet innan hen började tala, och under sina framförande skulle man undvika personliga pronomen.
Efter att debatten stängdes skulle varje delegationschef framföra sin delegations röster, vilket avgjorde om resolutionen gick igenom eller inte. Totalt röstades fyra av tio resolutioner igenom av delegaterna.
Hela veckan var mycket produktiv, och arbetet vi genomförde gav oss insikt om hur arbetet i Europaparlamentet fungerar. Det var givande att samarbeta med ungdomar världens alla hörn för att framföra de idéer som vi anser viktiga för att lösa dagens samhällsfrågor.
Maja Oxenvad, SA25