Publicerat 27 april 2021

3:e plats i Hack the Pandemic hackathon!

Ett stort grattis till vårt team av elever som tillbringade sin helg i tävlingen Hack the Pandemic!

SSHL-teamet vann 3:e plats med sin lösning ‘City Travel App 2.0’ och framhölls för “enastående engagemang, kreativ problemlösning och konceptets tillämpbarhet”.

Eleverna visade verkligen stor uppfinningsrikedom, uthållighet och engagemang. Nu har de möjlighet att få sitt koncept utvecklat av ett utvecklingsnätverk.

Hack the Pandemic startade på fredags​​kvällen med uppdraget att designa, testa och genomföra idéer om vardagliga utmaningar som skapats under pandemin. Evenemanget anordnades av Uppsala Sustainability Inno-center hackthepandemic.se.

SSHL-teamet valde utmaningen ”Förhindra smitta på allmänna transporter” och tävlade mot 300 deltagare, mestadels yrkesverksamma och doktorander, från hela världen.

Eleverna började hacka på lördag morgon och fortsatte till 16.30 på söndag eftermiddag. En IB Visual Arts-elev redigerade sedan materialet till en videopresentation. Teamet skickade in sitt färdiga bidrag kl 17.58 – två minuter före stängning.

SSHL-lösningen ”City Travel App 2.0”; är en applikation som är utformad att samverka med befintliga rese-appar i städer runt om i världen. Säkerhetsfunktionerna i appen använder biometriska sökningar och ser tecken på infektion innan resenärer går in på bussen/tåget, samt en funktion som känner av ansiktsmasker, integrerad med busskamerorna. Målet med appen är att hjälpa till att undvika nedstängningar i samhället och skydda demokratiska värden som fri rörlighet på ett säkert och hållbart sätt.

Vinnaren tillkännagavs måndagen den 26 april. Jurymedlemmarna hade fått in 23 projekt, varav 7 valdes ut. SSHL deltog med elever från SSHL Think Tank och SSHL Design and Technology Group.

Det vinnande laget:
Mikael Hartzell DP22, Daniel Hawking DP22, Hanning Jiang MYP5, Matteo Villa DP22, Louis Toulemonde MYP5, Magnus Hawking DP22, Johan Berch MYP4, Agnessa Poluzhnikova DP21 samt Georgios och Clara (lagledare och lärare).