Köp- och leveransvillkor

Köp- och leveransvillkor - SSHL

Ångerrätt – Återbetalnings- och returpolicy

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. När du handlar i vår webbshop tillåter vi returer och återbetalning i 14 dagar efter det att ditt köp har genomförts. Alla eventuella returer och reklamationer ska göras inom denna tidsperiod. Du som kund står själv för eventuell returfrakt, alla byten till annan vara är fritt:

Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Ur miljösynpunkt och för din enkelhet, använd gärna emballaget varan blev levererad i.
  • Skicka returen med en notering om eller följesedel med ordernummer och om du vill returnera eller byta till annan vara.
  • Köpesumman återbetalas i sin helhet, senast 30 dagar efter det att vi har återfått varan.
  • Du som kund står själv för returfrakten (alla byten till annan vara är fritt).
  • Obs! Retur får inte ske som postförskott, efterkrav eller annat sätt där vi måste hämta ut försändelsen. Vi kommer INTE hämta ut någon försändelse.
  • Behöver du hjälp eller mer information kontaktar du oss via butiken@sshl.se så hjälper vi dig på bästa sätt.

Returadress:

SSHL
Manfred Björkquists allé 8
193 31 Sigtuna
Sverige

Beställning

  • För att handla i butiken ska du vara nuvarande eller tidigare elev (alumn). Vi tillåter även i styrkta fall att en familjemedlem handlar åt en elev/alumn.
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.
  • I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen; kontakta oss omedelbart via e-post till butiken@sshl.se
  • Att göra en beställning innebär att du ingår i ett köpeavtal. Vi ingår enbart köpeavtal med myndiga personer. Dvs, du ska ha fyllt 18 år för att genomföra ett köp i vår webbutik.

Leverans

  • Våra normala leveranstider är 3-10 vardagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kontakta oss på e-postadress: butiken@sshl.se
  • En fraktavgift tas ut på alla beställningar. För närvarande ligger fraktavgiften på 79:- och vi levererar hittills endast inom Sverige.
  • Vi skickar normalt sätt med PostNord.
  • Om en vara avviker mot normal leveranstid kontaktar vi er via e-mail för att meddela beräknad leveranstid. Du har rätt att annullera din order om leveranstiden inte passar dig.
  • Har du beställt flera varor kommer de i största möjliga mån att sampaketeras. Skulle vi vara tvungna att delleverera står SSHL för den extra fraktavgiften.
  • Om varan skadas eller kommer bort under transporten från SSHL till kunden så är SSHL betalningsansvariga. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den till SSHL så är kunden betalningsansvarig. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall du omedelbart reklamera detta till fraktbolaget.
  • För paket som inte löses ut inom 14 dagar, förbehåller sig SSHL rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, returfrakt samt expeditionsavgift till oss. Om du av någon anledning får förhinder och ej kan hämta ut ditt paket, kontakta oss omgående.
  • Observera att outlösta paket gäller ej som retur.
  • Reklamationer om en vara skulle vara felaktig, defekt eller felexpedierad så ber vi dig kontakta oss omedelbart via e-mail butiken@sshl.se så vi kan rätta till felet. Ersättningsleveranser sker naturligtvis helt utan kostnad.
  • Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Kortbetalning

Vi tar endast emot betalning med kort genom Stripe. Stripe tillhandahåller betalningstjänster för kortbetalningar. Stripe sköter hanteringen av kortuppgifter genom deras säkra system där du tryggt fyller i dina kortuppgifter. Vi tar inte del av dina kortuppgifter. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till sshl.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Våra priser i den fysiska butiken på skolan är lägre än priserna i webbutiken.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, fel i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • Fraktkostnader och andra avgifter redovisas innan du bekräftar köpet.

Övrigt

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Reklamation och klagomål

Skulle produkten vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till butiken@sshl.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om vi inte lyckas leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför organisationens rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies och personuppgifter

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Läs mer här i vår Cookiepolicy. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos SSHL accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller delar aldrig dina uppgifter vidare till tredje part utan rättslig grund.

SSHL är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift? – En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi? – För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund – I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

Betalleverantör – Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress,  e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.  Den betalleverantör (betaltjänst) som vi använder oss av är: Stripe.

Fraktbolag – För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. Det fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.

Rätten till tillgång – Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse – Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd –  Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd – SSHL är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter – Vi använder oss av industristandarder för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Ändringar till de Allmänna Villkoren – Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval – I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med organisationens kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.